Wat is anoloog pathologie?

Een meisje uit me klas zegt dat ze analoog pathologie gaat studeren. Als ik dit op google zoek kom ik nergens op uit. Wat is dit?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ze zegt dat dit iets met lijken onderzoeken is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Zo iemand heet een Forensisch patholoog.
http://www.kiesjestudie.nl/beroep1000402094-Forensisch-patholoog.html

Andere antwoorden (2)

zeer waarschijnlijk bedoelt ze anatomie / pathologie. Anatomie is de leer van de bouw en weefsels van een gezond lichaam. Pathologie is de leer van de bouw en weefsels van een afwijkend en/of ziek lichaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met anderen, ze wil waarschijnlijk pathaloog-anatoom worden. Dit is overigens geen aparte studie, het is een medisch specialisme. Ze zal dan dus eerst geneeskunde moeten studeren, en daarna de specialisatieopleiding tot pathaloog-anatoom moeten doen.

Het is trouwens niet alleen "lijken onderzoeken" hoor. Het is het bestuderen van allerlei weefsels, en het ondersteunen in de diagnostiek van bijvoorbeeld kanker, maar ook allerlei andere ziektes. En tenslotte wordt de pathaloog-anatoom ook ingeschakeld als er obductie uitgevoerd moet worden, dus wanneer van een overledene de doodsoorzaak niet duidelijk is, of als er om een andere reden post-mortem onderzoek gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien weet ze niet precies wat het inhoudt, of welke opleiding je ervoor nodig hebt? Nu is het niet onmogelijk dat iemand die VMBO doet later nog via HAVO en VWO op de uni terecht komt, maar als ze - zoals je zegt - niet opvallend intelligent is voor een VMBO'er, denk ik eerder dat ze misschien een stukje informatie mist over het door haar gewenste beroep.