Hoe kan je werknemers het nut van een ondernemingsraad laten inzien, om zo kandidaten te krijgen?

Collega's vinden een OR overbodig en onzin. Iets wat je eerder van een bestuurder zou verwachten.

D.m.v. regelmatig informeren met verslagen wordt geprobeerd de achterban het belang van een OR te laten inzien.

Maar als er dan nieuwe leden gezocht worden voor een nieuwe termijn, komen er 0 aanmeldigen.

Hoe kan je de achterban het belang van een OR laten inzien, en niet alleen dat ze zeggen 'dat moet een ander maar doen'?

12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Bij een bedrijf waar ik werkte ging dat langs diverse kanalen:
1. de directie verstuurde een persoonlijke brief waarin hij het belang van de OR benadrukte en iedereen opriep om zich kandidaat te stellen.
2. Afdelingshoofden kregen van de directie de opdracht om de OR-verkiezingen tijdens werkoverleg aan de orde te stellen. En dat ging zelfs nog een stapje verder: ieder afdelingshoofd moest ervoor zorgen dat zijn/haar afdeling 1 of kandidaten voordroeg.
3. OR-leden gingen "op tournee" door het bedrijf om met alle medewerkers van gedachten te wisselen over het werk van de OR.
4. Er werd een gedegen campagne gevoerd om nieuwe leden te werven. Met o.a. een postercampagne waar zelfs de directie niets vanaf wist. Een foto van hoofdkantoor met als opschrift: "Over 50 dagen gaat er iets bijzonders gebeuren bij ". Verder niets; zelfs geen afzender. De directie, die van niets wist, werd zelfs thuis gebeld door medewerkers die zich afvroegen wat er aan de hand was. Er werd over gepraat, en dát was nou juist de bedoeling! De actie werd voortgezet met andere "raadselachtige" posters en uiteindelijk werd bekend gemaakt dat er kandidaten voor de OR werden gezocht.
5. Aan dit alles lag een goed communicatieplan ten grondslag. Nu het nieuwe jaar is begonnen, komt er ook weer een jaarverslag aan. Leg een link tussen de presentatie daarvan en de komende verkiezingen. Organiseer vanuit de OR eens een bedrijfsborrel. Lok mensen met een klein presentje. Speel in op de onzekere economische vooruitzichten. Kortom, genoeg mogelijkheden om collega's enthousiast te maken voor het werk van de OR en het fundament te leggen voor een actieve en gloednieuwe Ondernemingsraad.

Veel succes!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door voorbeelden te benoemen waar de o.r. inspraak bij heeft gehad.
Door de achterba erop te wijzen hoe belangrijk het is dat er een goede o.r. komt .
Omdat het niet overal goed gaat in de bedrijven.
Door ze op hun geweten in te praten en te vertellen dat zij ook de toekomst van het bedrijf in handen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Deze zaken zouden door middel van een bijeenkomst eens kunnen worden door gesproken zodat iedereen zijn vraag kan stellen en jullie het dan kunnen beantwoorden.