Kun je in deze tijd wel opslag vragen?

Werk al tien jaar voor hetzelfde bedrijf. Het bedrijf is wel van baas veranderd en er niet beter op geworden. De baas klaagt dat er bezuinigd moet worden, maar is dat dan een reden om niet om opslag te vragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Volgens mij niet.

Uiteindelijk gata het om jouw waarde voor het bedrijf. ben jij het geld dat je extra wilt waard, en zo ja, kan je het ergens anders krijgen? Als dat in beide gevallen ja is, dan heb je een goede reden om meer geld te willen, en een kleine kans dat hij je ervoor het bedrijf uit wil werken. Hij weet immers: Iemand anders krijgt hij niet die voor minder jouw baan wil doen (Anders zou een collega dat bedrag niet betalen voor jou)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer er al is aangegeven dat er bezuinigd moet gaan worden dan krijg je gewoon echt een probleem als je nu om opslag vraagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat er niets in je CAO, automatisch opslag bij goede prestaties.

Je kan het altijd met de baas erover hebben, en je zal dan met goede argumenten moeten komen en hij natuurlijk ook waarom het niet kan. En wat jezelf in gedachten had.

Ze zullen niet snel toehappen omdat ze moeten bezuinigen. Maar vragen mag natuurlijk altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als die zo al begint zou ik het niet proberen.

Maar is je eigen keuze.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik zou beter deze tips opvolgen:

http://www.youtube.com/watch?v=d1GqRy2mOYM
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het gewoon vragen, ook al lijkt het dat hij dit zegt om juist die vragen te voorkomen.

Ik zou het wel op een ludieke manier brengen zoals: weet je, door de recessie kan ik steeds minder kopen en wordt alles duurder. Als alles duurder wordt heb ik straks geen geld meer om hierheen te reizen elke dag. Kun je mijn gezin hiermee helpen, anders zien ze me te vaak?

Maar hoe dan ook, zeker vragen als je zelf vind dat je er recht op hebt. Als je het niet doet en een ander wel en beide krijgen geen opslag, wat denk je dat er dan volgend jaar gebeurd als beide erom vragen. Dan denkt de baas: oh die andere vraagt het nu al voor de tweede keer en jij niet.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je met een heel goed plan komt dat het bedrijf gigantisch veel geld bespaard is dat een hele goede reden om opslag voor te vragen. Opslag vragen ten tijde van een economische crisis alleen omdat je 10 jaar bij dezelfde baas werkt alleen lijkt me niet verstandig. Vaak leidt dit tot een heroverweging van je eigen positie door je baas. Zeker als ie hier je vraag leest waarin staat dat het er met zijn komst niet beter op is geworden en dat hij klaagt....en je herkent van je foto..hehe
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je door ervaring meer werk bent gaan doen in dezelfde tijd, je werk beter bent gaan doen, of ingewikkelder/verantwoordelijker werk op je hebt genomen, kun je om opslag vragen. Je bent dan immers waardevoller geworden voor het bedrijf, dan is het redeljik om te vragen of ze die extra waarde die jij biedt willen verwerken in je loon.

Als je niet speciaal beter bent geworden in je werk of ingewikkelder/verantwoordeljiker werk bent gaan doen, is het niet redeljik om opslag te vragen. Je biedt het bedrijf dan niet meer waarde, en de tijd dat je een bonus krijgt alleen omdat je niet bent weggegaan, is wel voorbij. En terecht, als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solliciteer elders... Dit is een tijd van mogelijkheden...
Als jij doet wat iedereen doet, dan zul jij krijgen wat iedereen krijgt...

Als jij werk gaat doen wat alleen jij kunt, dan kun alleen jij vragen wat niemand anders kan vragen, zie bijvoorbeeld radiomakers of mannequins of bankdirecteur...

Dit is een tijd van mogelijkheden, iedereen gelooft dat er een recessie is, nu kun je rijk worden, door anders te doen dan wat iedereen doet...

Dus solliciteer, jij springt er al meteen uit omdat jij al een baan hebt, dus de reden is al een andere dan al die andere die solliciteren...

En vraag opslag, krijg je dat niet, dan ga ik solliciteren en dan ben ik snel weg bij jullie... Dat zou ik zeggen... Nee heb je en ja kun je krijgen...

Wie weet vind je een andere baan die beter betaalt en die ook nog eens fijner is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is héél onverstandig om je werkgever te dreigen met iets waarvan je niet zeker weet of het wel lukt. Als je zegt "ik wil opslag, en anders ga ik solliciteren", dan kun je erop rekenen dat je de opslag niet krijgt én binnen de kortste keren het bedrijf uit gewerkt wordt. Je verpest dan je eigen positie. En dan moet je nog maar zien of je echt zo gemakkelijk een andere baan vindt, terwijl heel veel bedrijven vanwege de crisis een personeelsstop hebben. Als je je baas op zo'n manier onder druk wil zetten, kun je beter éérst in stilte gaan solliciteren, en pas met je baas praten zodra je een goed aanbod hebt. Dan kun je zeggen: "Ik heb een andere baan aangeboden gekregen, die beter betaalt. Ik wil eigenlijk liever hier blijven werken, maar je snapt dat het salaris ook niet onbelangrijk is. Kunnen we hier misschien samen uit komen?" Let er wel op dat je ook echt bereid moet zijn die andere baan aan te nemen als je er niet samen uit komt. Zodra je zegt dat je wilt vertrekken, ben je in de ogen van het bedrijf namelijk al half de deur uit. En iemand die al half de deur uit is, maakt niet bepaald veel kans op promotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt wel wat je zegt...