onder welk cao valt de zorgsector hulp in de huishoudihg enz.?

ik wil graag weten hoeveel keer een werkgever mijnnnnnnn contract kan verlengen alvorens ik een vast contract krijg want dan heb ik zekerheid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf waar je werkt. Als je werkt als Alfa-hulp, via een PGB of op een andere manier bij mensen thuis werkt zonder CAO, is waarschijnlijk de regeling dienstverlening aan huis van toepassing. Dat houdt in dat wanneer je hooguit drie dagen in een week bij dezelfde cliënt over de vloer komt, je onder een versimpelde loondienst valt. Dan heb je eigenlijk weinig zekerheid en weinig rechten. Zo krijg je bij die versimpelde regeling maximaal 6 weken doorbetaald bij ziekte, in plaats van de gebruikelijke 104 bij een volledig dienstverband. Je werkgever betaalt geen premies voor werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Je kunt zonder ontslagvergunning worden ontslagen, alleen er moet een opzegtermijn van één maand, en bij een dienstverband van meer dan vijf jaar van twee maanden in acht worden genomen (zo staat het tenminste in PGB-overeenkomsten).

Als je dus onder deze regeling valt, is er geen CAO van toepassing. Ik neem aan dat je werkgever je dus geen vast contract hoeft aan te bieden na een x-tal tijdelijke contracten. Maar zelfs als dat wel zo is, heb je daar niet zo heel veel aan, omdat je nog steeds heel gemakkelijk ontslagen kunt worden en bij ziekte of arbeidsongeschiktheid maar weinig rechten hebt.

Als je niet onder deze regeling valt, maar bijvoorbeeld onder de CAO van een bedrijf waar je voor werkt, dan geldt dat je werkgever je na drie tijdelijke contracten niet opnieuw een tijdelijk contract aan mag bieden. Dus dan moet hij je óf een vast contract aanbieden, óf geen contract.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lees verder over de regeling dienstverlening aan huis in onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat hangt er vanaf waar je werkt, er zijn verschillende cao's in de gezondheidszorg. In de link staan alle cao's
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet OF er inmiddels in die sitiatie al verbetering is gekomen, maar in principe vallen alpa-hulpen onder geen enkele CAO, maar is et feitelijk een soort 'macjob'.
Er is al jaren sprake van dat et onder de zorg-cao zou moeten vallen, maar dat is dus beslist niet et geval. Het is los werk, met veel nulurencontractn en nauwelijks rechten, en ik ben me er niet van bewust dat dat inmiddels al verbeterd is.

Feitelijk is er sprake van steeds weer een nieuw contract, dat nooit rechtszekerheid gaat bieden. Het is de categorie 'bijbaan'.

Toegevoegd na 2 minuten:
(Je bent ook eigenlijk niet in dienst bij de thuiszorg, maar bij de verschillende clienten waar je voor werkt, waarbij de thuishulporganisatie 'bemiddelt'. Het werk valt niet onder 'zorg' maar 'dienstverlening aan huis'.

Daarmee is elke arbeidsovereenkomst uniek, en bestaat er niet zoiets als een collectieve arbeidsovereenkomst waaraan je rechten kunt ontlenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet elke huishoudelijke hulp in de zorg is een alpha hulp, er zijn ook met name bejaardenhuizen die hun eigen huishoudelijke hulpen hebben, die vallen dan onder de cao van het bejaardenhuis.