Wat kan ik doen als ik mijn loon niet op tijd krijg? Komt er dan rente bij of kan ik naar de arbeidsinspectie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Zie de informatie in de link hieronder. Een gedeelte van de informatie volgt hieronder.

-----------------------------------------------------------------

Het niet doorbetalen van loon kan het gevolg zijn van; een geschil over de vraag of de arbeidsovereenkomst is geëindigd (3.), financiële onmacht van de werkgever (3.4.6.) of kan een andere reden hebben, zoals het domweg weigeren te betalen.

In dergelijke omstandigheden kan de medewerker vaak een voorschot krijgen op grond van de werkloosheidswet, dat vraag hij aan bij de uitvoeringsinstelling (3.7.). De uitvoeringsinstelling beslist in beginsel binnen vier weken en verrekent het voorschot met het later toekennen van een uitkering. Er wordt getracht het voorschot wat betreft hoogte aan te laten sluiten met het recht op een WW-uitkering. Krijgt de medewerker uiteindelijk het salaris wel uitbetaald, dan wordt het voorschot teruggevorderd.

Het stoppen met het doorbetalen van loon kan ook het gevolg zijn van een geschil over de vraag of de medewerker wel ziek is. De medewerker komt dan niet in aanmerking voor een WW-voorschot, waardoor hij een bijstandsuitkering aan zal moeten vragen
fisbel
12 jaar geleden
Tegenover de verplichting om te werken heeft je baas de verplichting om het loon te betalen. Doet hij dit niet, dan blijft hij in gebreke in de nakoming van zijn verbintenis en zijn er verschillende mogelijkheden. Deze volgen grotendeels uit de wet. Uiteindelijk is het mogelijk om het loon bij de kantonrechter te vorderen.

Zie de bron voor een goede samenvatting van de gevolgen en wat je kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jc54
12 jaar geleden
De werkgever heeft niet alleen de verplichting het loon te betalen, maar ook de verplichting om het TIJDIG te betalen.
Trouwens, ik spreek liever van een werkgever dan van een baas. Mijn hond, die heeft een baas........
Als je bij een klein bedrijf werkt, kan je het misschien gewoon aan je werkgever vragen. Is er misschien iets aan de hand waardoor ik mijn salaris nog niet binnen heb?
Bij een groot bedrijf kan je naar personeelszaken of de boekhouder bellen.
Meestal is het een veeg (niet zo goed) teken over de
stand van zaken bij een bedrijf.

Als je bij een tijdelijk betalingsprobleem gelijk naar de kantonrechter holt, is dat niet zo prima voor de duurzaamheid van de arbeidsrelatie. Erover praten en dan kijken wat het beste is om te doen. Als de baas geen geld meer heeft, kan hij ook geen ww of ziektewet betalen, en moet je waarschijnlijk heel snel gaan solliciteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een te late betaling moet je werkgever een wettelijke verhoging betalen, die kan oplopen tot 50% van het verschuldigde loon. Daar is een rekensom voor: na de 3e dag geldt een bepaald percentage. Wacht, ik heb het gevonden:

"De boete bedraagt over:

de eerste drie vertragingsdagen 0 procent per dag
vertragingsdag vier tot en met acht 5 procent per dag
vanaf vertragingsdag negen 1 procent per dag

Dit betekent dat op de 34e vertragingsdag de maximale boete van 50% bereikt is. Als uw werkgever uw loon dus 15 dagen te laat betaald, heeft u recht op 32% verhoging, namelijk:

over de eerste 5 dagen x 5 % = 25%
over de volgende 7 dagen x 1% = 7%"

Daarnaast is je werkgever de wettelijke rente aan je verplicht, dat is 3% op jaarbasis (zie bron).

Wat je moet doen als je baas niet betaalt, is een lastiger vraag. In het uiterste geval kun je naar de kantonrechter gaan, maar zoals al genoemd wordt in een ander antwoord, is dat niet goed voor je arbeidsrelatie. In de praktijk gebeurt dat dan ook vrijwel alleen door werknemers die vinden dat zij onterecht ontslagen zijn. Ik zou eens beginnen met vragen bij de juiste afdeling, en als daar niet op tijd op gehandeld wordt, een aangetekende brief sturen. Natuurlijk uitzoeken waaróm je werkgever niet betaalt, en wat jij daar nog aan zou kunnen doen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, kun je daar nog advies vragen. Als jouw baas een hogere baas heeft, of valt onder een hoofdkantoor, zou ik daar ook advies inwinnen, en eventueel schriftelijk verzoeken of zij jouw baas aan zijn betalingsverplichting kunnen herinneren.

En in het uiterste geval zul je dan toch naar die kantonrechter moeten, maar dat wil je natuurlijk vermijden waar dat mogelijk is, tenzij je toch al van plan was om weg te gaan bij je huidige werkgever.