Nadat mijn vrouw 3 jaar op tijdelijke basis heeft gewerkt, wordt haar door de baas een nul-uren contract aangeboden (of tijdelijk ontslag) Mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, dat mag als het nul-uren contract een vast contract is. Het lijkt alsof je baas het hele systeem van 3 tijdelijke contracten en dan een vast contract te slim af probeert te zijn, maar let wel: jouw vrouw houdt gewoon het recht om de uren te werken die zij in de afgelopen drie maanden ook gewerkt heeft. Zij beroept zich dan op artikel 610b van boek 7 van het burgerlijk wetboek, waarin duidelijk staat dat als jouw vrouw drie maanden een bepaald aantal uren gewerkt heeft, dat er dan het vermoeden is van een minimum aantal uren. In feite houdt haar baas dus alleen zichzelf voor de gek.

De vraag is wel wat jouw vrouw moet doen. Als ze gewoon tekent, wetende dat het haar recht is om gewoon alle uren te werken, kan dat heel lang goed gaan. Maar als er op enig moment onduidelijkheid ontstaat, dan is het wel het recept voor het vervelend eindigen van de arbeidsrelatie. Aan de andere kant, als jouw vrouw haar werkgever erop wijst dat wat hij/zij probeert te doen eigenlijk niet kan, dan loopt zij het risico om aan de kant gezet te worden.