Ik werk 25 uur en wordt ontslagen en kom in de ww. Mag ik dan naast mijn ww-uitkering 15 uur bijverdienen en mijn uitkering over de 25 uur behouden?

Als je twee banen hebt 1 van 15 uur en 1 van 25 uur en je wordt ontslagen voor de baan van 25 uur krijg je ww voor die 25 uur los van de inkomsten van de baan van 15 uur.
Dus zou je denken dat je in bovengenoemd geval je uitkering blijft behouden over 25 uur. Of niet dat is de vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Nee, dat werkt zo niet. In je WW krijg je ongeveer 70% van je loon wat je verdiende bij de 25 uurs baan.

De inkomsten van de 15uurs baan zul je moeten opgeven als inkomsten voor / van werk en die worden ingehouden op je uitkering.

Dit heb ik ongeveer ook meegemaakt, plus een boete van het UWV omdat ik die andere uren niet als inkomsten heb opgegeven.
Daar heb ik mee gegokt en verloren) Want ik wou dubbelop.

Alles is via de Belastingdienst traceerbaar, zolang het via de 'witte' en dus legale route gaat

Toegevoegd na 23 minuten:
Als je al WW krijgt, want deze constructie riekt meer naar een WWB (wet werk & bijstand = WWB) die via je plaatselijke gemeente gaat (je moet je gegevens indienen bij je plaatselijke UWV werkbedrijf, omdat je ontslagen bent bij je 25 uurs werkweek,
dan worden je gegevens naar je lokale gemeente gestuurd en zij beslissen of je voor WWB in aanmerking komt. Daarna heb je, behalve je bewijs van inschrijving, die je als werkzoekende moet hebben bij het UWV, niets meer met het UWV te maken. Alleen zorgen dat je als werkzoekende ingeschreven blijft bij het Werkbedrijf!!!

WWB houdt verder in dat je gewoon die 15 uurs baan door blijft werken & dat de rest eventueel door je gemeente wordt aangevuld tot 40 uur. Al met al je gebruikelijke werkende uren.

Anders heb je niet genoeg om van rond te kunnen komen.

Hou er rekening mee als je van je gemeente WWB krijgt, zij er alles aan zullen doen om je zo snel mogelijk weer aan een veertigurige werkweek te krijgen, OOK als dat zou betekenen dat je je huidige 15 uursbaan zou moeten opzeggen, die zou je namenlijk zou kunnen beletten / tegenhouden om een normale 40 urige week te -kunnen- werken.

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten en dit is wat mij verteld is, specifiek op mijn situatie... dus,
Nogmaals, Vraag heel goed na bij je lokale UWV werkbedrijf wat in uw geval het beste is wat je kunt / moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
quote:
en zo hoort dat ook, als je kan werken moet je gewoon werken
Dat is een gevaarlijke stelling welke moeilijk door 'de buitenwereld' beoordeeld kan worden.
(het voorbeeld wat ik noemde in het antwoord) is van ong. vijf jaar terug, maar nu is het voor mij anders, lees onderstaande... Ik zit momenteel psychisch en maatschappelijk in de knoop, wat inhoud dat ik nu geen enkele toegevoegde waarde kan zijn voor een bedrijf, ook al ben ik verbaal en dus mondeling wel goed bij... maar qua gedachtegang blijf ik achter op werkgebied. En dat is niet alleen door faalangst...! Samengevat, mijn omgeving ziet in mij iemand die te lui is om te werken, maar het lukt me gewoon niet*, omdat ik bepaalde 'kinkels of konkels'
in mijn hoofd heb die me beletten goed te functioneren. Als je me zou zeggen dat ik een vogelhuisje in elkaar moet zetten / timmeren, denk ik eerst, van, ok, ik moet dat doen. Vervolgens heb ik geen idee hoe ik dat moet realiseren en spookt me letterlijk van alles door mijn kop. Dan mompel ik iets van, dat moet zo en zo, en als ik dat nou zus en zo doe, dan zou het moeten lukken. Ik ben dan al minstens een kwartier aan het denken over hoe ik dat eens ga doen. Dan pak ik het eindelijk op en dan duurt het nog globaal tien keer zolang als een normaal persoon er over zou doen. He, en nogmaals, de buitenwereld ziet gewoon een sufferd / treuzelaar, maar ik sta dan echt mijn best te doen en ik heb al zoveel strontkarren over mij heen gekregen als commentaar erop, maar het lukt me gewoon niet, met de beste wil van de wereld niet. En de buitenwereld, die ziet me nog steeds als een lui varken die maar niks wil en kan, maar het is gewoon niet zo. Ik kan het inmiddels accepteren, maar de discussies en kritiek van omstanders, het is gewoon niet leuk meer, ik kan het hun niet uitleggen...
Als ik dan met dit voorbeeld kom, verklaren ze me voor gek en dat kan ik nu absoluut niet gebruiken, heb (qua werk) al zo'n laag zelfbeeld en met die quote die jij gebruikt maakt me gewoon indirect nog verder kapot. Omstanders ZIEN het gewoon niet, of willen het niet zien. Ondertussen word ik steeds meer onzeker en uiteindelijk gekker en gekker, zoals het dan genoemd wordt en een kat in het nauw maakt hele rare sprongen, kan ik je wel vertellen! *zonder onzin en omwegen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan de minner, leg eens uit wat er niet goed is aan mijn antwoord, of weerleg het met feiten die jij denkt die wel kloppen dan? Er staat toch bronnen / eigen ervaring of niet, of wil je zeggen dat dat niet klopt, dat ik alles uit mijn duim zuig? Leg eens uit joh wat er niet goed aan is, minner (minkukel)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@proxer zegt in de reactie duidelijk als je KAN werken, je hoeft je dan toch niet aangesproken te voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou toch een mooi feestje worden ; 20 uur werken, ontslagen worden, 20 uur ww, opnieuw 20 uur werken en 40 uur loon ontvangen ; natúurlijk gaat die vlieger niet op.
+
rose
12 jaar geleden
Andersom is het natuurlijk ook vreemd: 2 x 20 uur, dus 40 uur, werken en als je dan de ene baan verliest gewoon geen ww (waar je voor betaald hebt) krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij wordt er gekeken naar hoeveel procent je beschikbaar bent voor werk. Werk je nog 20 uur, ben je voor 50% beschikbaar voor ander werk, daar wordt je uitkering op gebaseerd.
Maar omdat er zo vaak dingen veranderen in ' uitkeringsland' weet ik niet zeker hoe het zit.
rose
12 jaar geleden
In mijn antwoord staat het helder: als je de tweede baan al had worden die uren niet in korting gebracht op je uitkeringsuren (en dus op je uitkering).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij heeft het goed verwoord.Die 15 uur MOET je bij het UWV opgeven.Doe je dat niet wordt dat geld teruggevorderd +een boete.Dus hij krijgt een uitkering gebaseerd op die 25 uur.
rose
12 jaar geleden
Precies, hij wordt werkloos voor die 25 uur en krijgt een uitkering voor die 25 uur. Geen korting, derhalve.
rose
12 jaar geleden
Het verhaal van JKL gaat dus alleen op als de vraagsteller 15 uur gaat werken NADAT deze voor 25 uur werkloos werd (en een ww-uitkering kreeg). Dat is in deze vraag NIET het geval. Het verhaal in dit antwoord is dus wel, onder voorwaarden, correct, maar het is geen goed antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt het nou aan mij of schetst de vraagsteller de vraag niet duidelijk? Bij de vraag zelf staat of hij / zij? 15 uur bij mag verdienen zonder dat die 25 uurs uitkering in gevaar komt?
En in de toelichting, daaruit maak ik op dat er gesteld wordt wat te doen als je beide banen al hebt, of een daarvan had...? Hoe het dan in elkaar zit mbt uitkering? Of zie ik dat nou niet goed?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Nelly 3
Ja, daar heb je gelijk in. Ik had daar niet zo fel op moeten reageren en had het ook niet op mij persoonlijk van toepassing (als kritiek naar mij) van moeten maken. Maar dergelijke dingen zijn zo vaak tegen mij gezegd (en dan kijken ze wel letterlijk met een schuin oog naar mij) en dus sta ik op te gespannen voet wanneer het over dit soort dingen gaat. Dat moet ik afleren en daar ben ik ook mee bezig, maar het gaat me nog lang niet altijd even goed af.
rose
12 jaar geleden
Voor mij was na lezing van de vraag (inclusief toelichting) volkomen duidelijk hoe de situatie was. De vraagsteller had twee banen, één van 25 en één van 15 uur. Hij raakt die van 25 uur kwijt en wil 15 uur blijven werken. Wellicht voelt dat voor hem als 'naast de uitkering bijverdienen'. Hij krijgt uiteraard voor 25 uur ww, zoals ik in mijn antwoord duidelijk maak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ rose Het kan inderdaad zijn dat mijn antwoord niet in zijn geheel klopt, daar het me ook niet precies duidelijk is welke situatie van toepassing is bij de vraagsteller, in die zin van werkt hij / zij al 15 uur erbij of wil hij / zij weten wat mag met betrekking tot een uitkering? Daarom heb ik mijn ongeveer vergelijkbare ervaring erbij gepakt, ik had ook een baan voor 24 (eigenlijk 25 maar dat is even irrelevant hier) en daarnaast had ik een baan van 15 uur. De 25 urige baan ben ik kwijtgeraakt, en de baan van 15 uur die had ik al en bleef ik ook gewoon doen, en dit is wat ik van het UWV te horen kreeg. Ik probeerde de vraagsteller een situatie te schetsen die van toepassing zou kunnen zijn / gaan worden op die van de vraagsteller. Heb het er ook bewust bijgezet dat het mijn situatie was en dat die goed moet vragen wat straks voor hem of haar van toepassing is. Lang verhaal kort, ik had beide banen (25 & 15) de 25 uursbaan raakte ik kwijt en moest die 15 uur opgeven op het werkbriefje destijds nog...
Zie alinea 1 van deze reactie en dan is het klokje weer rond?
rose
12 jaar geleden
En het was wel een ww uitkering die je kreeg?
rose
12 jaar geleden
Als ik jouw antwoord zo lees, lijkt het dat jij geen WW kreeg, maar een andere uitkering in het kader van WWB (blijkbaar had je geen recht op WW). Dan gelden er ook andere regels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb wel ww gekregen. 70% van de 25 uurs baan, een half jaar lang ongeveer. Dat is op zijn zachtst gezegd wel vreemd, want als ik jouw antwoord en mijn ervaring er naast legt is het -lijkt me- geen ww constructie. Wellicht dat de wetten intussen veranderd zijn? Want in mijn geval praat ik over 2008. Daarna heb ik werk gevonden en in 2010 zat ik in het zelfde schuitje, en werd het eerst weer ww en toen die rechten op waren werd het van ww via het UWV naar WWB via de gemeente... hehe ik krijg er hoofdpijn van, bij wijze van spreken:)
Als je de tweede baan al had toen je ontslagen werd in die tweede, dan worden die uren niet in korting gebracht op je ww-uren.

"Het kan zijn dat u - voordat u werkloos werd - twee banen combineerde of naast een baan werkzaam was als zelfstandige. Als u dan werkloos wordt van een baan, tellen de verdiensten van de andere baan of het werk als zelfstandige niet mee."

Als je meer gaat werken in je andere baan, dan worden het aantal meer gewerkte uren in korting gebracht op je ww-uitkering.

"Een voorbeeld.

Joyce werkt bij een bank en is daarnaast zelfstandig gevestigd acupuncturiste. Zij werkt 30 uur bij de bank en 10 uur als zelfstandige. Als zij bij de bank ontslagen wordt, gaat zij 15 uur meer werken als zelfstandige. Het UWV verlaagt daarop haar WW-uitkering met 15 uur. Joyce houdt dan een WW-uitkering van 15 uur over."

Toegevoegd na 4 minuten:
Uit intermediair:

"Als je vijf dagen per week werkt en er hiervan drie ‘verliest', ben je voor wat betreft die drie dagen werkloos. Je hebt dan een arbeidsurenverlies van 24 uur per week (mits je acht uur per dag werkt) waarvoor je een WW-uitkering kunt aanvragen.

Hoeveel je met die baan van twee dagen per week verdient, heeft geen enkele invloed op de hoogte van je uitkering. Ook niet als je daar een riante beloning voor zou krijgen. Het gaat bij een WW-uitkering om het arbeidsurenverlies en jij verliest drie werkdagen per week. "