In hoeverre mag een bedrijf dicteren wat jouw nevenactiviteiten zijn?

In de cao staat dat het bedrijf onze nevenactiviteit moet goedkeuren voor dat het begonnen mag worden,...
Nu willen wij graag weten in hoeverre zij hier zeggenschap over hebben?
Het zijn geen concurrerende activiteiten.
Naast onze kantoorbaan willen we een webshop voor speelgoed en inrichting voor baby's en kinderen beginnen.

We hebben echter het gevoel dat het bedrijf zn poot dwars gaat zetten... Kunnen en mogen ze dat?

alle info welkom!!!

Toegevoegd na 10 minuten:
*het nieuwe bedrijfje is haast hobby en uitvoerbaar op zaterdagavond... niks geen tijd door de week of van de werkgever afgesnoept.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

In deze gevallen gaat het niet perse om concurrerende activiteiten, maar ook om de beschikbaarheid en inzet van het personeel.
Extreem voorbeeld: als jij een eigen bedrijf ernaast hebt, en je bent daarmee 60 uur in de week bezig naast je reguliere baan van 40 uur in de week, dan zal je in je gewone baan minder goed kunnen presteren omdat je te zwaar belast wordt.

Als je dit dus in je arbeidsovereenkomst of in de CAO hebt staan, dan is dat van toepassing. En kan het bedrijf je dwarszitten helaas.
itsme
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn een paar uurtjes op zaterdagavond... Kunnen ze dan nog steeds ons dwarszitten?
itsme
14 jaar geleden
Lijkt me niet, ik denk dat een werkgever alleen maar goed onderbouwd dwars kan gaan liggen. Als ze moeilijk doen en er is geen reden voor, dan maken ze zichzelf belachelijk en dat kan je altijd aan de vakbond voorleggen.
Andere extreem: ze kunnen je toch niet verbieden om thuis te gaan stofzuigen of wassen? Dat is ook een nevenactiviteit, ook een paar uurtjes in de week of zo (of heb je een heel groot huis?)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okay, dit argument hebben we toegepast... ze verbieden het nog steeds. we zijn het helemaal zat.

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet mogen ze alleen bezwaar hebben indien je werkzaamheden in het verlengde van de business van het bedrijf liggen, werk jij bv bij een speelgoedfabrikant dan kunnen ze er inderdaad bezwaar tegen hebben als jij speelgoed gaat verkopen.

Verder kunnen ze bezwaar hebben wanneer je werkzaamheden het bedrijf schade kunnen berokkenen zoals bijvoorbeeld zeer duidelijke politieke of maatschappelijk standpunten innemen en van daaruit activiteiten ontplooien.

Nu zal het ook uitmaken of je in je baan bij hun een functie hebt waardoor je met veel mensen te maken hebt of dat je de hele dag verstopt zit in het archief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Freebird;

Als je werkgever zijn goedkeuring niet geeft voor je vrijetijdsbedrijfje kun je dat natuurlijk altijd ergens (ondernemingsraad, vakbond, KvK, ondernemingskamer?) aanhangig maken. Je werkgever moet dan wel met hele sterke argumenten komen om dat verbod overeind te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer dat je niet vermeldt welke branche deze cao betreft er gelden bij bijv een overheidsinstelling weer andere regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is : Ver.
Als je bij een werkgever full-time werkt is dat binnen de arbeidstijdenwet. Zou je ergens anders bijwerken zou je de wet over overtreden als het te veel is.
Deze wet zorgt ervoor dat jij gezond je werk kan blijven doen door voldoende rust.
Zou jij je kapot werken ergens anders er nog bij heeft de werkgever een groot afbreuk risico op ziekte en uitval. Je werkt veel uren bent snel moe en bent sneller ziek.
Deze kosten moet hij dan ophoesten omdat jij er ergens nog tig uur bijklust.

De opname van zo een artikel in een arbeidsovereenkomst is dan ook rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken 1 bedrijf die inderdaad wil dat je ALLE nevenactiviteiten aanmeld en dat je manager toestemming dient te verlenen voor je eraan begint. Zowel betaalde als onbetaalde neven activiteiten.

Er staat bij dat bedrijf in dat die nevenactiviteiten niet in strijd mogen zijn met de belangen van het bedrijf, en dat die nevenactiviteiten maatschappelijk verantwoord zijn.

Voor vrijwilligers werk wordt dus in principe goedgekeuring verschaft als dat werk aan bovenstaande voldoet..

Antwoord op jouw vraag: Voor BETAALDE neven activiteiten kan een bedrijf je de poot dwars zetten. Hoewel dat moeilijker wordt als je parttime werkt.
Uiteraard met inachtneming van je concurrentie beding. De nevenactiviteiten (zowel betalde als onbetaalde) mogen daarnaast ook niet leiden tot belangenverstrengeling.....dus bv. klanten zoeken en benaderen die je als zakelijk contact hebt leren kennen via je werkgever.

Vrijwilligers werk kan nauwelijks worden belet, dan moet het bedrijf met heel zwaarwegende argumenten komen waarmee ze aantonen dat je door het uitvoeren van die activiteiten je niet meer kunt inzetten voor het bedrijf waar je werkt.