Er is een verschil tussen een patholoog-anatoom, die in het ziekenhuis weefselonderzoek doet en obducties uitvoert, en een forensisch arts/gemeentelijk lijkschouwer.

De patholoog-anatoom werkt zoals gezegd doorgaans in het ziekenhuis, en de opleiding duurt - nadat de zesjarige opleiding tot basisarts is afgerond - doorgaans vijf jaar. Een patholoog-anatoom behandelt zelf geen patiënten, maar is altijd medebehandelaar samen met de behandelend arts, net zoals bijvoorbeeld een radioloog dat is (al voert die vaker ook bepaalde kleine ingrepen uit).

De uitwendige lijkschouw heeft als doel het vaststellen van het overlijden, en wordt uitgevoerd door de behandelend arts, of de gemeentelijk lijkschouwer. De gemeentelijk lijkschouwer doet dit wanneer er geen behandelend arts is, of wanneer iemand niet in een behandelsetting overlijdt. Ook zijn huisartsen verplicht de gemeentelijk lijkschouwer te waarschuwen wanneer een patiënt een niet-natuurlijke dood is gestorven.

De gemeentelijk lijkschouwer is forensisch arts, en heeft naast het vaststellen van overlijden en eventueel doodsoorzaak, ook als taak de zorg voor arrestanten, acute zorg voor verslaafden, en het verzamelen van lichaamsgebonden materiaal (voor bijvoorbeeld DNA-onderzoek) in het kader van misdrijven bij sporenonderzoek door de politie, en het veiligstellen en verzamelen van sporen bij zedendelicten. De meeste forensisch artsen zijn in dienst van de GGD of de politie. Zij adviseren politie en recherche, en kunnen geraadpleegd worden door huisartsen wanneer die bijvoorbeeld twijfelen of een overlijden wel of niet als natuurlijk aangemerkt kan worden.

De opleiding tot forensisch arts is één van de profielen van de medische specialisatie maatschappij en gezondheid. Deze opleiding bestaat uit twee fasen van elk twee jaar. Na de zesjarige opleiding geneeskunde volgt na de eerste fase van de opleiding een registratie in het deelprofiel forensische geneeskunde. Na de tweede - bredere - fase van de opleiding kan de arts ingeschreven worden in het specialistenregister als arts voor Maatschappij en Gezondheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bijvoorbeeld bij de politie ?

Eerst eeb politie opleidinf doen en dan specialiseren in autopsie/ lijkschouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet echt eerst arts worden!
Door een universitaire studie tot arts te volgen en je vervolgens te specialiseren, middels een vervolgstudie van enkele jaren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er is een speciale opleiding tot forensisch arts bij de NSPOH. een forensisch arts is wat men in de volksmond lijkschouwer noemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een lijkschouwer, een dr. patholoog anatoom, hoeft niet per se de forensische kant uit te gaan maar volgens mij kun je na je medicijnen studie gewoon kiezen voor een vervolg opleiding in deze bij een ziekenhuis bijvoorbeeld. Of een andere Universiteit. ...hier of daar.
De lijkschouwer is een gespecialiseerde arts. Men moet dus eerst een gewone opleiding als arts aan een universiteit hebben en men kan zich later specialiseren.
De opleiding, die gevolgd kan worden aan de Netherlands School of Public Health, wordt door Justitie verplicht gesteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wordt je meestal vanzelf als je vader Dominee is en jij veel humor hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij word je dan met name cabaretier, en vooral geen lijkschouwer...