Bij welke banen/werk heb je opsporingsbevoegdheid?

De titel zegt al genoeg.
Ik wil graag weten bij welke werk of baan
je opsporingsbevoegdheden krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Natuurlijk de politie. Maar je hebt ook de BOA's. Hier een stukje uit een artikel over de BOA's:

BOA met bevoegdheden

Buitengewone opsporingsambtenaren zijn Toezichthouders met beperkte opsporingsbevoegdheid. Kortweg BOA genoemd. Dit in tegenstelling tot de politie, die de algemene opsporingsbevoegdheid heeft.

De BOA’s worden hoofdzakelijk ingezet op de plaatselijke verordeningen en kleine ergernissen. Zij zijn breed inzetbaar bij deze kleine ergernissen.

De basis van handhaving is het parkeren; de boa’s hebben de volgende bevoegdheden op dit gebied:
Al het stilstaand verkeer en parkeerbevoegdheden, Wet Mulder bevoegdheden (parkeren aan een gele streep, op de stoep e.d.). Bijvoorbeeld: door het parkeren op de stoep, kunnen kinderen, bejaarden en gehandicapten niet van de stoep gebruik maken (met bijvoorbeeld een kinderwagen, rolstoel of rollater). Dit heeft dan weer effect op fietsers die moeten uitwijken.

Bron: http://www.gemeentestein.nl/index.php?simaction=content&mediumid=1&pagid=175

Voor meer zie bron.

Gavin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een boswachter (om maar een vb te noemen) is ook boa. Zijn niet alleen voor kleine dingen hoor.

Andere antwoorden (2)

Boswachters hebben ook een opsporingsbevoegdheid; en mensen met een bepaalde HBO opleiding met dieren hebben ook opsporingsbevoegdheid mbt dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat boa''s een "beperkte" opsporingsbevoegdheid hebben is beslist niet waar. Ikzelf ben een boa in de 600-serie die héél wat meer bevoegdheden heeft als zo'n politieagentje en is voor het leven door de koningin benoemd zoals explosieven, mitrailleurs en nog heel veel meer wat een agentje allemaal niet eens in zijn handjes mag beetpakken. En... ik hoef er geen baan bij te hebben sterker, in mijn geval sta ik los van iedere Overheid.
Er bestaan ook dokters zoals Bob Smalhout een vérstrekkende boa bezat en tot een bepaalde leeftijd nog met mitrailleurs op lijken mocht schieten en voorts zijn treinmachinisten zelfs allemaal een gewone boa.