Als ik ziek wordt in mijn proeftijd van 2 maanden, kunnen ze mij dan ontslaan?

En waarom dan wel of juist niet?
Alvast bedankt voor jullie moeite!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pfffft, aldus de GV arts hier!

Antwoorden (5)

Ja dat kan. Ze hoeven in jouw proeftijd namelijk geen reden aan te geven van ontslag. De reden kán zijn dat je ''nu al'' ziek bent. Wij werknemers weten wel dat het onzin is, maar werkgevers vinden dit vaak al een reden tot ontslag.
Zoals ik al zei, zijn werkgevers niet verplicht een reden op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe kunnen ze dat doen. In je proeftijd kan je zonder opgaaf van reden ontslagen worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens: Er is een algemene regel dat je tijdens ziekte niet ontslagen kan worden. Maar specifiek tijdens de proeftijd geldt die regel niet.

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3633

Toegevoegd na 19 minuten:
Overigens is de kans zeer klein dat ze je ontslaan omdat je een griepje kreeg tijdens de proefperiode. Het is voor een bedrijf een dure grap om een nieuwe werknemer binnen te halen. Dus zullen ze zeer behoedzaam zijn met het ontslaan. Alleen als ze daarbij het gevoel hebben dat je de kanrtjes er vanaf loopt loop je dat risico. Als jij geduren de proefperiode gewoon inzet toont, en duidelijk je uren draait heb je geen probleem als je een keer ziek bent. Uiteraard moet niet op een bepaald moment blijken dat je tijdens 'ziekte' de uitverkoopjeshoek van de IKEA aan het doorsnuffelen was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan. Want in de proeftijd mag de werkgever iemand zonder opgaaf van reden ontslaan, net zoals de werknemer zonder opgaaf van reden ontslag mag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Tijdens je proeftijd kunnen ze je (feitelijk) zonder opgaaf van reden ontslaan. Dit is de tijd waarin ze kijken wat ze aan je hebben. Harde werker. Lui. Bereid iets meer te doen dan het gevraagde. En in deze tijd proberen ze ook te peilen hoe je met ziekte omgaat.
Blijf je thuis voor een verkoudheid? Een kater?
Het is niet allemaal even 'eerlijk', maar een bedrijf moet ook de kans krijgen om te zien wat ze 'in huis' halen. Het enige wat jij kunt doen is je zo goed mogelijk inzetten voor het bedrijf.
In geval van ziekte zou je evt een briefje van je huisarts kunnen overhandigen. Niet gebruikelijk maar misschien wel zo nuttig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, zoals de rest al zeiden mogen werkgevers jou zonder reden in de proeftijd onslaan. Dus als je dan toch ziek wordt in je proeftijd, gewoon toch gaan werken. Zodat ze op het werk zien dat je ziek bent. Als je dan naar huis gestuurd wordt of als je aangeeft dat je dan ziek bent, zien ze in elk geval dat het geen smoesje was om thuis te blijven.