Nee, dit advies is niet bindend, al wordt het in de praktijk vrij algemeen gevolgd. Een werkgever kan echter een werknemer oproepen om te komen werken (als hij gegronde redenen heeft) ook als de bedrijfsarts aangeeft dat iemand beter nog rust kan houden. Andersom kan een werkgever besluiten een ziekmelding te accepteren, terwijl de bedrijfsarts aangeeft dat de werknemer best zou kunnen werken.

De bedrijfsarts adviseert de werkgever. Maar in zaken waar bijvoorbeeld de werkgever wordt verweten dat hij te weinig heeft gedaan aan verzuimbegeleiding of reïntegratie, wordt de werkgever aansprakelijk gehouden, ook wanneer die 'slechts' het advies van de bedrijfsarts heeft gevolgd.

Ik zal even kijken of ik nog een bron kan vinden voor je.

Toegevoegd na 5 minuten:
Citaat van site Jurofoon:

Second Opinion / deskundigenoordeel
Het advies van de Arbo-arts of bedrijfsarts omtrent de geschiktheid tot werken van de betreffende werknemer is niet bindend. Het is aan partijen zelf te bepalen in hoeverre zij er gehoor aan geven. Wenst de werkgever een negatief advies tot werkhervatting te negeren of weigert de werknemer na een positief advies weer aan de slag te gaan, dan kan de werkgever verdere loondoorbetalingen staken met een beroep op het beginsel ‘geen arbeid, geen loon’. De vraag of dit terecht is, zal moeten worden beantwoord door de rechter. Omdat de rechter in de regel niet tot een beoordeling van het geschil zal kunnen komen zonder het oordeel van een onafhankelijke arts en/of arbeidsdeskundige, heeft de wetgever bepaald dat een verklaring van een dergelijke onafhankelijke arts en/of arbeidsdeskundige al vóór de procedure aanwezig moet zijn. Indien zo’n verklaring van een onafhankelijke arts en/of arbeidsdeskundige niet aanwezig is en er wordt een vordering tot loondoorbetaling bij de rechter ingesteld, zal de rechter het verzoek in beginsel moeten afwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enorm bedankt, hier heb ik wat aan.

Andere antwoorden (2)

Dat hangt natuurlijk van je (toekomstige) beroep af.
Maar ik denk dat het voornamelijk ter controle is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Een arbo-arts is in "dienst" van je werkgever.

Als de arbo-arts jou verteld dat je de komende periode maar voor 50% kan en mag werken dan mag de werkgever dit niet negeren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, las het verkeerd. Ik bedoelde een UWV arts.

Je hoeft het niet altijd eens te zijn met een arbo-arts.