Mag iemand ontslagen worden omdat hij kanker heeft (gehad)?

Iemand, langer dan 20 jaar in dienst bij dezelfde baas, wordt nu ontslagen omdat (hoewel genezen van kanker) het risico te groot is op terugval. Mag dit?

12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Nadat de werkgever iemand 2 jaar heeft doorbetaald terwijl hij/zij ziek is mag hij daar mee stoppen. Als diegene waar jij het over hebt is gekeurd door het UWV en er is een percentage vastgesteld (mag ook een klein percentage zijn) omdat er beperkingen zijn gebleven, dan mag de werkgever een ontslagvergunning aanvragen bij het UWV. Als hij die vergunning krijgt, dan kan hij die persoon ontslaan.

Het is de werkgever dus alleen toegestaan om met een ontslagvergunning van het UWV de werknemer te ontslaan in dit geval.

Ontslag via de kantonrechter (dat is de andere ontslagweg) kan tijdens ziekte wel, maar dan ben je als werkgever een klein fortuin kwijt en terecht natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Absoluut niet. Hij/zij moet onmiddellijk naar een advocaat. Zo een zaak win je altijd, dit is een middeleeuwse houding van een werkgever.
12 jaar geleden
Volgens mij zo niet.

Mijn moeder heeft ook k gehad en daarover reuma gekregen daRdoor hadden ze geen goede werkplek voor haar haar eigen werkplek te koud. Ze hadden geen vervangend werk en dan mag het maar alleen die reden denk niet dat dat mag. Als hij lid is van de bond ff bellen anders ff rechts winkel bellen die kunnen ook veel vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee! Zeker niet, ik schrik er zelfs van. Als iemand ziek is, mag hij niet worden ontslagen. En dus al helemaal niet omdat de werkgever bang is dat iemand weer ziek wórdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baas is nakomeling van Scrooge
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die ziek is mag na twee jaar niet werken (dus twee jaar in de ziekte wet) worden ontslagen, met als reden ziekte. In dit geval lijkt me dit niet aan de orde, aangezien deze persoon blijkbaar weer aan het werk is.
Dit is trouwens hoe het in Nederland is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dounja: je hebt gelijk, na twee jaar ziektewet ligt het anders. Ik bedoelde tijdens de ziektewet, maar was niet helder in mijn formulering. Daarbij: deze persoon is klaarblijkelijk inderdaad gewoon weer aan het werk gegaan. Dan is ontslag vanwege angst voor terugval niet alleen discriminatoir, maar van een baas waar je 20 jaar voor hebt gewerkt, echt schofterig. (Achter-achterkleinkind van Scrooge waarschijnlijk ja, @Theo.)
Dit ontslag kan om deze reden niet plaatsvinden, het UWV zal hier geen ontslagvergunning voor verstrekken.

Werknemer zal dan ook nooit voor akkoord ontslag moeten tekenen, indien werknemer voor akkoord tekent verspeelt hij het recht op een uitkering.

Indien de werknemer wordt ontslagen zonder ontslagvergunning riskeert de werkgever een boete en een ontslagvergoeding richting werknemer die gelijk staat aan een aantal jaarlonen.

Eerste advies is dan ook dat de werknemer ondanks aanzegging ontslag zich netjes elke dag zich meld op de arbeidsplek om zijn werkzaamheden te verrichten.

Is er door het UWV een ontslagvergunning afgegeven een advocaat inschakelen om tegen de ontslagvergunning een beroep aan te tekenen, tevens een procedure op te starten bij de rechtbank voor een ontslagvergoeding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat mag niet en ik zou je ook aanraden om het aan te vechten en het ontslag dus niet te accepteren. Daarnaast zou ik wel uitkijken naar een andere baan, want voor zo een werkgever zou ik niet willen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je al 20 jaar werkt voor dezelfde baas, vind dan maar eens een nieuwe baan. Leeftijd speelt een belangrijke rol en zeker ook de crisis. Het zal niet gemakkelijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen -
Maar wel eens met Bubbel. Leeftijd en ook nog een ernstig ziekteverleden... dan zal het zeker niet meevallen om ergens anders aan de bak te komen.