In hoeverre kan een werkgever zijn personeel 'dwingen' om op een andere locatie te gaan werken?

Kantoor A wordt gesloten; mensen met een onbepaald contract en de oude garde 'mag' 100 km verderop gaan werken. Kan dat zomaar?

Toegevoegd na 39 minuten:
Wat ik er vooral vervelend aan vind is dat ze op deze manier van de ontslagvergoeding afkomen. Ze weten dat een heleboel werknemers zullen afhaken met die extra reistijd. (0,19 ct per kilometer maakt weinig goed)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GV+1

Het beste antwoord

Ze hebben zichzelf hierdoor goed ingedekt, sociaal plan, en daarom kan je wel je baan behouden en alleen kost het je meer reistijd. Misschien dat je eens kan nakijken wat er verder staat in het sociaal plan. En of de OR dit allemaal heeft goedgekeurd. In dit plan staat ook de uiterste reistijden van een werknemer. En als je er binnen valt dan kunnen ze je inderdaad dwingen, of zelf ontslag nemen. Wij hebben dit ook bij de hand gehad, maar de OR is toen akkoord gegaan dat wij een extra vergoeding kregen (bovenop de reiskosten voor de duur van een jaar). Daarna kregen wij weer de normale compensatie van de gemaakte reiskosten. En hadden wij de keuze om wat anders te gaan zoeken of te blijven.

Ik herken je frustratie en extra km te moeten maken terwijl je in deze plaats bent aangenomen.

In de crisis zou ik maar gewoon blijven en het accepteren en dan rustig verder gaan zoeken.

Je kan eventueel nog contact opnemen met het UWV afdeling ontslagzaken maar vrees dat ze hetzelfde zullen zeggen. .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Zo uit mijn hoofd: Maximaal 5u reistijd op een dag.
Dus 2.5u heen en terug. Met andere woorden, 100x 2=200km, met een gemiddelde van 80km/u = 2.5, en dus mag dit.

Corrigeer me als ik fout zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kantoor A wordt gesloten, dan is er sprake van een reorganisatie. Dan mag er meer dan normaal. Maar bij een reorganisatie hoort een sociaal plan. Daarin worden afspraken gemaakt, o.a. met de OR. Weet je daar iets van?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad is de OR hier in beeld. Echter kleine bedrijven hebben soms geen OR of WVT. Wel is in de meeste CAO's een minimum sociaal plan opgenomen, waarbij reistijd = werktijd geregeld is, echter meestal voor een beperkte periode.
Ik denk dat als je de gelegenheid krijgt om je baan te behouden door "dwang" je niet rouwig moet zijn.
Als het één bedrijf is dan kan een werkgever van je eisen je flexibel op te stellen. Uit ervaring weet ik dat je je beter niet kunt verzetten. Een oud collega heeft het zijn baan gekost. Je trekt toch aan het kortste eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de CAO die ze hebben.Ik heb het zelf meegemaakt, dat ze je kunnen laten verhuizen van Brabant tot Friesland
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kan je dwingen.
Maar als je voor die werkgever wilt blijven werken, dan heb je je te schikken. Reorganisatie maakt veel vervelends mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kantoor opengebleven was had je een punt.
Nu is het baan behoud of niet en kan de werkgever ook niet anders. Ze hebben immers niets voor je meer daar.

De vraag is wel hoe men de reiskosten gaat vergoeden die zal eerst wat hoger zijn met afbouw.
En eventueel reistijd compensatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn arbeidsovereenkomst is opgenomen dat ik rondom een bepaalde straal van mijn woonplaats (ik geloof 30 kilometer) te werk gesteld kan worden. Oftewel daar kan ik dus niets tegenin brengen (als ik mijn baan wil behouden).