Kun je met een 0-uren contract een woning huren?

Ik zie dat de vraag al eerder is gesteld maar er is nog niet echt een antwoord op. Het zit namelijk zo: Ik zou willen weten of je een woning zou kunnen huren als je kunt aantonen dat je langer dan 2jaar gemiddeld 24uur per week heb gewerkt en dus eigenlijk voldoende inkomen hebt, maar geen vast aantal contractturen. Het gaat om een 0-uren contract voor onbepaalde tijd er zijn tegenwoordig veel bedrijven die alleen nog maar aan 0-uren contracten doen waarbij je dus zelf kan inroosteren en diensten ruilen en eventueel meer of minder uren mag werken dan je gewend bent. Het is dus zo dat sommige mensen alleen altijd 26uur werken en in een examenperiode iets minder maar niet dat je totaal netto inkomen dan daardoor onder de 1000 euro is (het bedrag dat je minimaal moet hebben voor een woning).
In geval van ziekte krijg je bij ons (heb ik gehoord)wel betaald naar het gemiddelde aantal uren dat je de laatste 4 weken (ofzoiets) hebt gewerkt. Ik ben zelf nog nooit zodanig ziek geweest dat ik niet kon werken, ik kan hierover niet uit ervaring spreken.
Ik hoor graag of iemand er verstand van heeft en mij meer uitleg kan geven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15.8K

Het beste antwoord

Ligt een beetje aan van wie je de woning wilt huren. Ik kon gewoon met mijn 0 uren contract huren van de woningbouw, maar ook van particulieren heb ik gehuurd. Maar een huurbaas kan inderdaad je afwijzen omdat hij/zij je inkomen niet zeker genoeg vindt. Het ligt aan de huurbaas, maar genoeg mensen wonen in huurhuizen met een 0 uren contract, dus als je een leuk huisje vind, gewoon op reageren, situatie uitleggen, en dan zie je wel of hij je wilt of niet. Of je het financieel red, dat moet te doen zijn met huurtoeslag, en een realistische kostenplaatje. Dus niet een huis huren die boven je budget ligt. Ik huurde particulier toen voor 550 euro (excl g/w/l), en dat is goed te doen met huurtoeslag en een baan.

In geval van ziekte word er met een 0 uren contract gekeken naar wat je de afgelopen paar maanden (3 volgens mij) heb gewerkt, en hier vanaf krijg je dan een bepaald percentage. Maar dit is bij langdurige ziekte. Meer informatie kan je bij de UWV vinden hierover.

Toegevoegd na 45 seconden:
*"aan wie" moet"van wie" zijn natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als heb je studiefinanciering en plus bijbaantje met 0 contract je kan woning huren,en je moet minimum van €900 en krijg je nog van woning subsidie dus geen zorgen en ga naar woningbouw voor inschrijven...en doe bij meerdere plaatsen inschrijven

Toegevoegd na 2 uur:
je hoeft niet kinderen of iemand anders hebben om aanmelden naar woningbouw..en nog je kan via internet ook aanmelden overal...dus succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Bij vastgoedbescherming is het een beetje anders... daar moet je minimaal 1000 euro hebben en een overeenkomst maar ik lees nu dat het zelfs met een uitzendovereenkomst mogelijk is dus dat is al meer dan mooi meegenomen. Wel heb je andere voorwaarden dan bij de woningbouw. (geen kinderen, geen huisdieren)
Binnen de sociale huurmarkt wordt niet eens altijd een minimum inkomen gevraagt. Wordt hier wél naar gevraagd, dan gaat het er meer om dat jij kunt aantonen dat je de afgelopen maanden een x-bedrag per maand hebt ontvangen aan salaris, dan aan het type contract. Bovendien is jouw baas gewoon verplicht om je te compenseren als je onverhoopt minder uren kunt werken, want je werkt er al lang genoeg. Een 0-uren contract betekent niet dat je nergens recht op hebt of absoluut geen zekerheid hebt. Werkgevers doen het wel eens zo voorkomen, maar je hebt ook bepaalde rechten op basis van een redelijke verwachting vanwege eerder gewerkte uren. Daarbij heb je inderdaad gewoon recht op doorbetaling bij ziekte, en op WW bij werkloosheid.

Voor huurbazen is zekerheid van inkomen meestal niet zo heel belangrijk. Een hypotheekverstrekker schiet er zelf bij in als jij je hypotheek niet kan betalen en het huis in de executieverkoop moet. Een huurbaas zet je er gewoon uit als blijkt dat je langdurig je huur niet kunt betalen, en heeft dus minder belang bij de zekerheid van jouw inkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke nee maar ik bedoel geen sociale huurwoning daar kom ik niet voor in aanmerking en daarvoor moet je altijd heel lang wachten voordat je het krijgt. Daarnaast krijg je als je alleen woont maar niet meer dan een 2kamer woning tenzij je lang op de wachtlijst heb gestaan dat is niets voor mij... Bij vastgoed werkt het anders minimaal 1000 euro inkomen en natuurlijk een credit check en je mag er per direct in... dat is beter schikt voor mij en je kan er niet zomaar uit gekickt worden.. Dit omdat je een persoon moet hebben die garant voor je staat zodat ze zeker weten dat je de huur betaalt en anders moet de persoon die garant staat alles betalen tot het einde van je contract dat kan 2 a 3jaar zijn.