Hoe motiveer ik mij om (tijdelijk) werk te doen, wat ik totaal niet leuk vind?

Hoe motiveer je jezelf dus om tóch te werken, tóch door te zetten, ook al vind je het werk dat je doet (ook al is het tijdelijk) totaaaal niet ziet zitten?

Toegevoegd na 4 uur:
Wat extra de-motivatie:

Als ik binnen 3 maanden stop, moet ik mijn salaris (onder het mom van; training terug betalen, terug betalen.
Ik heb nog niks gekregen. Ik denk dat het er dik inzit dat ik binnen 3 maanden stop..en dat kost veel geld..

What to do :\

Toegevoegd na 1 dag:
Mensen, het is opgelost. Ik heb ervoor gekozen om de toets (waarbij ik wel of niet zou slagen = wel of niet blijven) slecht te maken zodat ik er wél uit zou liggen, maar geen opleidingskosten hoef te betalen.
Nu dus zoeken naar tijdelijk werk tot februari, dan ga ik namelijk weer terug naar school.

Bedankt voor alle reacties en antwoorden!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha leuke oplossing!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha tja ik ''kan'' niet anders. Wil graag naar school dus tja haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja. Dit addertje onder het gras had ik niet gezien. Dus niet slikken en toch stoppen.

Het beste antwoord

Ik doe in mijn vakantiedagen ongeschoold vakantiewerk. Verdient voor mijn leeftijd goed, maar mijn persoonlijke capaciteiten liggen veel hoger (gaf de chef ook aan bij mijn laatste gesprek, maar dit wist ik zelf ook best.)

Wat ik dus doe tijdens deze periode zijn 2 dingen:
- Verstand op 0 en gewoon me werk doen. Ik verdien me centen en heb geen gezeur aan me kop.
- Ik kijk om me heen en ben blij dat ik dit werk niet me hele leven hoef te doen.

Vooral uit het laatste put ik energie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Economisch gezien kun je dus ook beter even je werk "afmaken." Soms is het een kwestie van door de zure appel heen bijten om het vervolgens beter te krijgen.

Als je nu stopt, ga je misschien wel 2 maanden voor niets werken, lijkt me nou ook weer niet iets wat je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe bedoel je 2 maanden voor niets werken :p ? Haha.
Dankje voor je uitleg. Ik denk wel dat ik mijn keuze al heb gemaakt, aangezien er ook een opleiding (school) die ik wil doen om de hoek komt kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies zoals ik het zeg. Als je stopt met je werk en dit brengt X kosten met zich mee moet je daar Y dagen voor werken. Ik zei maar wat (2 maanden), ligt natuurlijk aan de kosten + je uurloon en je werkuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh zo, haha nee ik denk niet dat het zo werkt bij hun. Zij moeten natuurlijk de opleider betalen en zo, en dat doen ze niet door mij gratis te laten werken. Maar ik snap je wel.

Andere antwoorden (8)

Zijn er dingen in je werk, die bij kunnen dragen aan je ontwikkeling (op lange termijn)?

Als dat zo is, dan draagt het ook bij aan het vinden van een wél leuke baan!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja, bij elke baan zit wel wát dingetjes dat je kunt gebruiken. Ik vind de baan die ik nu heb totaal niet leuk..en ik begin pas! Het geld heb ik wel nodig (opzich..) maar ik heb echt een hekel aan dingen doen die ik niet leuk vind..ik zit dus in de knoop nu.
Voor deze baan heb ik school (die mogelijk in februari zal starten) afgezegd, en ga ik pas in het nieuwe schooljaar (aug./sept.) naar school.. Ik weet dus niet meer hoe en wat en wanneer..
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat weerhoudt je ervan om (terwijl je doorwerkt) tegelijkertijd rond te kijken naar iets anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is best een rare situatie. Als ik NU iets vind, is er niets aan de hand. Maar als ik iets vind, al salaris heb gehad, en binnen 4 weken kan beginnen, moet ik mijn salaris inleveren en heb ik dus gewerkt voor niets.
Het is een beetje onduidelijk, want ze zeiden ook dat je, wanneer je binnen 3 maanden stopt, je de opleiding (waar ik nu in zit) terug moet betalen.
Daar zit ik dus niet op te wachten..
KennisDelen
12 jaar geleden
O.k., dan het lijkt er dus op dat je je nu het beste kunt richten op deze baan, met in je achterhoofd dat je er op dit moment je inkomen mee verdient en voor straks nuttige werkervaring op hebt gedaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou inderdaad wel moeten..maar op een of andere manier vind ik die motivatie niet..dan bedenk ik me weer van..nja..we rédden het wel zo, met 1 inkomen. En die werkervaring heb ik niet echt nodig voor wat ik straks wil gaan doen. Snap je?
Op een of andere manier wil ik gewoon doen wat ik wil doen..en dat is naar school en via school werken (BBL)..mja..dat is lastig omdat niet zeker is of de opleiding in februari wel start..En nog moet ik een tussen station hebben..
KennisDelen
12 jaar geleden
Wat zou je écht willen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een opleiding volgen, juridisch medewerker zakelijke dienstverlening. BBL opleiding. Die afmaken dan doorstromen naar het HBO.
Wat ik uiteindelijk wil is Juriste of Advocate worden.
KennisDelen
12 jaar geleden
Wauw, je hebt een duidelijk doel voor ogen.
Succes! (en wat betreft je tijdelijke werk, slaap er een nachtje over, en word je morgen wakker met een duidelijk antwoord (denk er nog even aan voordat je naar bed gaat ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nja, slapen gaat denk ik niet meer, aangezien ik om 9 uur weer moet beginnen..helaas. Heel erg bedankt voor je hulp/adviezen ed. + daarvoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit van een baan gehoord waarbij je je salartis terug moet geven als je binenn een bepaalde tijd stop. Als je toch juriste wilt worden kun je misschien eens op juridisch onderzoek uitgaan of deze praktijken wel "legaal" zijn. Het feit dat je naar je werk kan gaan en je baas een oor kan aannaaien kan heel bevredigend werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is legaal aangezien ik ervoor heb getekend. De kosten (jouw salaris in dit geval dan) is omdat je aan een opleiding mededeelt. Hoe langer je er blijft werken, hoe minder salaris je inlevert natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan kan je maar twee dingen doen. Doorgaan en elke dag slikken voor je naar het werk gaat. Of stoppen. En 1 keer slikken omdat je voor niks hebt gewerkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie (dadelijk) de toevoeging.
Door te beseffen dat je door deze 'rotbaan' je eigen rekeningen kunt betalen en niet van anderen afhankelijk bent.
Wees hierdoor trots op jezelf. Je verdient het letterlijk en figuurlijk.
Alles wat je nu aanneemt zal uiteindelijk leiden tot een betere baan en levensstijl.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat is het dus niet..het betaald dan wel mijn eigen rekeningen, maar daarvoor ben ik niet apart trots zeg maar. Heb bijna nooit mijn eigen rekeningen betaald, dus op een of andere manier kan ik toch niet trots zijn..dat vind ik jammer, het zou me erdoorheen kunnen helpen.
En deze baan is zo tijdelijk, dat ik niks ermee wil doen later :p haha
Als het tijdelijk is dan je verstand op nul en gaan.......
Zoek leuke dingen in je werk, bv je collega's of bedenk voor jezelf een uitdaging in wat je doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dát lukt me nou net niet hahaha
Jij heeft het over tijdelijk, dan bof je nog.
Er zijn miljoenen mensen die voor altijd zo,n baan hebben.
(als je al een baan heb) we moeten toch aan het eten
blijven toch?.
Vooruit herpak je zelf.aan de slag,wie weet vind je
dit over 4 weken wel een wereld baan.
Succes
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn mensen die die baan wél leuk vinden. Je hebt ook wel gelijk..maar als ik dit over 4 weken tóch niet leuk vind, dan moet ik mijn salaris van de afgelopen 4 weken die ik dan heb gewerkt, inleveren.
Los van het feit dat ik niet zo goed snap waarom je gesolliciteerd hebt naar een baan waar je niks aan vindt, zou ik proberen het positief te gaan benaderen.
* Op je CV staat het altijd goed dat je aan het werk bent geweest in de periode tussen twee opleidingen
* Een opleiding bij die baan staat óók goed op je CV
* Als je het werk niet leuk vindt zijn er in ieder geval collega's. Daar zijn vast mensen bij waarmee je het goed kunt vinden.
* Je salaris (waar je eventueel best zonder kunt, lees ik) direct apart zetten op een rekening, zodat je -als je tòch stopt met je baan- het salaris gewoon direct terug kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heeeeel veel banen waarbij je ander werk gaat doen, dan dat je vertelt wordt. Opzich is het geld opzij zetten wel een goed idee, alleen is het wel zo dat wanneer ik stop, ik: 1. paar maanden voor niets heb gewerkt
2. te laat ben om alsnog mee te delen aan de opleiding waar ik ingeschreven sta (kan hem afzeggen..mja..wat te doen) haha
misschien een vreemde vraag maar begreep dat je er net werkt, dan gelijk een opleiding erbij.
wat voor contract heb je getekent en wat voor werkzaamheden zijn het.
want bij elk soort contract behoort een wettelijke proefperiode waarin jij als werkgever het contract kunnen beeindigen.

en heb je er ook daadwerkelijk voor getekend dat ze je loon mogen inhouden ivm de opleiding?

staat de opleiding ook zwart op wit op papier en is het erkent?

als bovenstaande namelijk niet gebeurd is of niet zo is dan kunnen ze dat namelijk nooit doen.
ben zelf manager in een bedrijf dus als je vragen hebt pm me dan even.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door blij te zijn dat je werk hebt!
Er zijn massa's mensen die zich enorm inzetten om een baan te vinden, zonder resultaat, jij hebt werk, ben er blij mee.
Ook al is het niet je droombaan, zet je voor 100% in en wees blij dat je je hand niet hoeft op te houden,
gedraag je niet langer als een verwend kind, ga ervoor,
laat zien dat je de baan waard bent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Crea, sorry dat jij iemand bent die niet van het leven wilt genieten en alleen maar dingen doet die je niet leuk vind, omdat andere mensen hun handje ophouden.
Zucht..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van je leven genieten doe je dan na werktijd, er bestaat geen enkele baan die altijd voor de volle 100% leuk is, aan elke baan zitten ook wel minder leuke klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk zitten er minder leuke klanten (kanten, bij mijn baan allebei haha) en die neem ik vaak ook voor lief! Alleen je moet niet ergens werken waar je met tegenzin naar op kijkt..dan graaf je gewoon je eigen graf op een gegeven moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je zo'n negatief beeld van me hebt gekregen Ytje, ik ben juist zo iemand die ongewild een uitkering krijgt, er gaan ongeveer 50 sollicitaties per maand de deur uit en ja, dat is frusterend, als jij zo graag wil en een ander zo negatief over een tijdelijke baan denkt, ik zou inderdaad er alles voor geven om een baan, ook al is het niet mijn droombaan, te krijgen. Overigens ben ik nog wel heel positief en geniet volop van alles wat ik wel heb en wel kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nja..de ene situatie is anders dan de andere.
Zie toevoeging zometeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje, ik wens je heel veel succes, vooral met je opleiding, maar ook met het vinden van een andere baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :) !
Eigenlijk zijn er dus drie keuzes:

1. Je werkt minimaal 3 maanden bij dit bedrijf. Je kunt daarna eventueel stoppen en aan je studie beginnen, en je hoeft geen trainingskosten te betalen.
2. Je stopt na een maand of twee en betaalt een trainingsboete (dit zou een vast bedrag moeten zijn, niet zomaar je salaris...)
3. Je stopt nu direct en hoeft geen salaris terug te betalen.

Ten eerste zou ik uitzoeken hoe dat exact zit met die boete bij stoppen vanwege je training. Meestal is dat namelijk een vast bedrag ipv het terugbetalen van je salaris. Dat zou inhouden dat als je na een week stopt dat je mogelijk zelfs een boete moet betalen.

Je motiveert jezelf door te werken aan een doel wat je aan het hart gaat. Dat kan zijn dat je geld wilt verdienen. In dat geval ga je per dag of week bijhouden hoeveel geld je binnenkrijgt. Daar kun je dan je motivatie uithalen.
Wordt je gemotiveerd doordat je je goed (of juist slecht) voelt over je zelf benadruk dit dan. Vind je van jezelf dat je een doorzetter bent? Of wil je dit juist zijn? Pak dit dan aan als bewijs dat je het wel bent. Bewijs elke dag aan jezelf dat je die doorzetter bent. Dat je wel ergens het beste van kunt maken.
Ook aan andere mensen vertellen dat je het wel gaat doen, dat je er echt mee doorgaat helpt.
Daarnaast, in dit geval, hoe langer je het volhoudt, hoe meer gemotiveerd je wordt. Want, je hebt er steeds meer bij te verliezen door wel te stoppen.

Oftewel, hup aan de slag! Gewoon gaan. Je bent pas net begonnen, misschien wordt het nog wel beter. Bovendien zo makkelijk geef JIJ toch niet op? Ik verwacht beter van je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha nog even een motiverend tekstje erachteraan :D + Daarvoor. Verder reactie op je antwoord: In het contract staat 6 maanden, ipv 3 maande..dus het is nóg langer.
Daarbij heb ik mijn keus waarschijnlijk al gemaakt. Ik ben gewoon dom geweest. Want wat heb ik nou gedaan...? Ik heb, voor 3 maanden salaris, heb ik mijn opleiding verzet naar volgend jaar.
Ik ga dus als de opleiding kan starten in februari, de toets verknallen (dan mag ik wel kosteloos de deur gewezen worden..) en terug naar school :D Heel erg bedankt voor je antwoord! Doet me wel goed haha, ook al ken je me niet. haha