Wat ik denk is dat de achtergrond en bedoeling is dat niet zoals nu het ambtelijk apparaat (de bestuurders en lobbyisten) het in de top voor het zeggen krijgen, maar dat de huidige leden van de bonden (die de contributie betalen), meer directe invloed krijgen, dus een trap minder in de vertegenwoording.

Dus een structuurwijziging, zodanig dat de huidige FNV (federatie) - waarin de toppen van de bonden de zeggenschap hebben - vervangen wordt door één nieuwe vereniging, waarin de leden (d.m.v. de bondsraad) de beslissingen nemen.
Een idealistische maar lastige verandering.

Omdat Agnes Jongerius symbool is voor de oude structuur zijn andere namen gewenst. Haar vertrek is dus niet het doel van de vernieuwing maar een van de middelen tot vernieuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee hoor, die hadden ze gewoon kunnen afzetten, ze is ook maar een gekozen voorzitter.

Het FNV is een oude logge samenwerking van verschillende vakbewegingen die in principe onbestuurbaar is door een complexe structuur en waar bij elk lid van de verschillende vakbewegingen gehoord moet worden, elke vakbeweging apart kan zo afspraken die centraal door het FNV gemaakt zijn tegenhouden.