Moet je verplicht een half uur pauze nemen als je 6 uur per dag werkt?

Stel: ik werk 24 uur per week verdeeld over 4 dagen. Dat betekent 4 dagen van 6 uur. Is het dan verplicht om op die werkdag een half uur pauze te nemen? Dus mag je ook 6 uur aaneengesloten werken of moet je sowieso een pauze nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (3)

Hangt van de werkzaamheden af, als je tot een bepaalde tijd aanwezig moet zijn, ivm aflossing bv, dan zal het verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, want je pauze is niet alleen een recht maar ook een plicht. In de arbeidstijdenwet is bepaald dat iedereen die meer dan 5,5 uur aaneengesloten werkt recht heeft op een pauze van 30 minuten. Dit is ook ter bescherming van jezelf.
In sommige beroepen kun je afzien van je pauze, als het niet mogelijk is deze op te nemen omdat je bijvoorbeeld alleen werkt (brugwachter).
Ik weet niet wat voor werk je doet, maar in het algemeen geldt dat de werkgever verplicht is je voor, in jouw geval, 6,5 uur in te roosteren, zodat je gebruik kunt maken van je pauze. Dit is wetgeving, de werkgever kan problemen krijgen met de arbeidsinpectie indien zij zich hier niet aan houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht de pauze te nemen echter ben je niet strafbaar als je het niet doet.

Indien de werkgever kan aantonen dat hij de nodige pauzes heeft ingedeeld en jij ze ondanks aandringen weigert te nemen heeft hij niets te vrezen, echter heb jij een grandioos groot probleem als er iets mis gaat en je hebt geen pauze genomen, je bent dan in het geheel niet verzekerd, de gevolgen van het geheel zijn dan op jou verhaalbaar.