mag je geld vragen aan collega's voor vertrekkende collega?

Bij het aangekondigd vertrek van een directielid wordt van het personeel geld gevraagd om afscheidscadeau. Mag dit eigenlijk wel? Volgens mij zijn enkele collega's beschaamd om nee te zeggen. En is daarom de vraag al niet wenselijk en misschien wel verboden volgens privacy redenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Als het alleen wordt gevraagd bij een directielid en niet bij iedereen die vertrekt zou ik nee zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is vragen bij wet verboden....

Andere antwoorden (4)

Ja dat mag zeker. Het moet geen verplichting zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat mag. En iedereen mag gewoon nee zeggen.

om te voorkomen dat mensen beschaamd zijn, kan je natuurlijk gewoon vragen of ze bij jou op de kamer langs komen als ze bij willen dragen. Krijg je el minder gelld ook omdat mensen het oprecht vergeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn advies zou zijn om eens na te gaan waarom die andere collega's dan "Nee" zouden willen weggen.Kunnen ze niet met die persoon opschieten?Hebben ze geen geld (of willen ze dat niet) om te geven?Pas als je antwoord daarop hebt kan je denk ik nagaan wat de achterliggende gedachtes is.
Wel denk ik dat als diegeen weg zou gaan dan óók niet iets hoeven te verwachten...Maar DAT is mijn persoonlijke mening.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat niemand iets aan als men niet wenst bij te leggen. Misschien zitten ze wel krap. Dan zouden ze dit volgens jou 'wereldkundig' moeten maken.
Kom zeg!!!
Vragen staat vrij!

Je mag alles vragen
Daar tegen over mag ook iedereen zijn antwoord geven!

Verplichten mag niet in dit geval, dus mag je zelf je besluit nemen!

Of je geeft, of je geeft niets!