Kun je bij een aflopend contract aan je nieuwe werkgever vragen of je nieuwe contract pas over zeg, vier a vijf maanden ingaat.

Kun je bij een aflopend contract bij de huidige werkgever aan je nieuwe werkgever vragen of je nieuwe contract pas over zeg, vier a vijf maanden ingaat.

Ik werk op een project, en het zou kunnen dat ik in mei 2010 geen verlenging krijg, omdat er geen financiën zijn voor het project. Is het geaccepteerd dat ik nu bij een nieuwe werkgever solliciteer, en vraag om een contract dat pas dan ingaat. (En dus niet om een contract dat na mijn verplichte opzeg termijn ingaat.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan. Zorg er dan wel voor als je overeenstemming hebt bereikt over de arbeidsovereenkomst je hier op korte termijn dit in een contract vastlegt. Beide partijen weten dan waar ze aan toe zijn.

Je zult dan wel daadwerkelijk daar moeten gaan beginnen. Pas op met toezeggingen maken en in mei 2010 niet op komen dagen. De werkgever kan dan schade op jou verhalen. Ik proef een beetje vrijblijvendheid in je vraag dus vandaar dat ik dit er even bij zeg.

Vragen kun je het dus altijd en wei weet hoe dat uitpakt voor je.

Succes met solliciteren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Natuurlijk kan je dat vragen. Alleen kan het zijn dat ze op korte termijn een nieuwe kracht nodig hebben en dat ze niet vier maanden kunnen wachten. Maar vragen kost verder niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je kunt het altijd vragen.
Of de nieuwe werkgever hier mee akkoord gaat is de vraag. Lijkt me eigenlijk niet, de nieuwe werkgever zet een advertentie omdat hij nieuw personeel nodig heeft. Als hij het pas over 5 maanden nodig zou hebben, dan zou hij zijn advertentie wel later gezet hebben.

Aan de andere kant, als hij maar enthousiast genoeg is over jou, als jij duidelijk echt DE kandidaat bent die hij hebben wil, dan zal hij die wachtperiode misschien wel voor lief nemen, maar heel veel kans geef ik je niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan. Maar dan wordt dat contract pas tegen die tijd getekend... ALS het dan nog getekend wordt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kun je vragen, het ligt aan je nieuwe werkgever of hij/zij het accepteert, maar het komt zeker op projectbasis vaker voor dat mensen al maanden van te voren een contract tekenen. Als je wilt solliciteren naar een andere soort functie (dus niet op projectbasis) is het misschien handig om te vermelden per wanneer je beschikbaar bent. Mijn ervaring met dit soort zaken, eerlijkheid duurt het langst. Het ligt aan je functie of ze je nu al zullen aannemen, voor jou 10 anderen? Dan schat ik je kansen niet hoog in, ben je redelijk uniek? Dan maak je meer kans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige nadeel van 4 a 5 maanden wachten met een nieuw contract is dat "de keten" weer opnieuw begint. Normaal gesproken mag je 3 tijdelijke contracten van samen maximaal 3 jaar achter elkaar hebben voordat je contract omgezet moet worden in een contract voor onbepaalde tijd.
Als er langer dan 3 maanden tussen 2 contracten zit, dan begint de keten weer opnieuw en kun je dus weer 3 contracten van samen maximaal 3 jaar krijgen.