In Duitsland heeft men het vaker over € 400,- Mini-jobs. Ik begrijp dat het om soort 'bijbaantjes' gaat. Wie weet er het fijne van?

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarom bijvoorbeeld die grens van € 400,-? Mogen mensen met een uitkering bijvoorbeeld dat werk doen of zo? Hoe zit het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het is een manier om mensen te stimuleren te werken. Het zijn deeltijdbanen, waar je in de maand niet meer dan 400 euro mag verdienen. (Dat gebaseerd op jaarinkomsten, dus op jaarbasis minder dan 4800 euro). Er gelden dan speciale regels voor inkomsten belasting en sociale verzekeringen. Effectief worden die niet ingehouden, waardoor je ook 400 euro overhoudt. Dit stimuleert mensen om in deeltijd baantjes te nemen, in plaats van thuis te gaan zitten. Dit is odnerdeel van een heel systeem van regels waar ook de 1 euro baantjes onder vallen.