Reageren op vacatures die al lange tijd open staan?

Ik kom regelmatig vacatures tegen op internet die al sinds begin september, augustus, juli en zelfs juni openstaan. Ik ben dan geneigd te denken dat er iets mis is met dat bedrijf of de functie, zeker in tijden als deze, is dat terecht?

Toegevoegd na 1 dag:
Alvast bedankt voor alle reacties. Nog even ter verduidelijking, het betreffen over het algemeen vacatures die via uitzendbureaus geplaatst zijn. Enfin, ik ga vrolijk door met zoeken en reageren...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Hier kunnen zoveel redenen voor zijn:

* de vacature is vervuld maar de publicatie laat men (on)bewust staan.

* de vacature is niet vervuld omdat men die ene perfecte kandidaat niet gevonden heeft (komt vel voor bij commerciele bedrijven waar omzet echt afhangt van de 'gun-factor'. Het gaat dan om grote transacties met een hoog financieel volume (bij een makelaar in (horeca)bedrijven).

* of men heeft reeds een kandidaat en zoekt er nog één

zo kun je doorgaan. Het beste is in geval van twijfel gewoon vragen, heb je gelijk een manier om te laten zien dat je graag dingen wilt weten en niet bang bent om iets te vragen. Scoor je punten mee als je dat op een goede manier doet.

Succes met je solliciatie(s)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik denk niet dat het terecht is! Als je een goed bedrijf bent neem je niet zomaar klakkeloos iemand aan voor een bepaalde functie, dan ben je zelfs bereid om een speld in een hooiberg te zoeken! En dat kan welleens iets langer duren! Al vind ik begin september nog niet echt lang hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan om wat voor functie het gaat en met name; hoeveel mensen zij ervoor nodig hebben.

Als voorbeeldje; mijn detacheringsbureau heeft vacatures van zelfs een jaar geleden open staan voor applicatiebeheerders. Zij zoeken nu eenmaal een groot aantal van deze mensen omdat er veel naar gevraagd wordt en er maar een paar van binnen dit bedrijf werken.
Daarom blijven zij er naar vragen.

Voor functies als bijvoorbeeld callcentermedewerkers en/of helpdeskmedewerkers kunnen ook wel lang vacatures blijven open staan, zeker als er over het algemeen een tekort aan is en zij er altijd mensen voor kunnen gebruiken.

Wanneer het om een hogere functie gaat waar maar 1 persoon voor gezocht wordt, lijkt het mij dat zij erg kritisch zijn of vergeten zijn de vacature te sluiten.

Om een precies antwoord te geven op je vraag; ik zou altijd reageren op een oude vacature die erg bij mij lijkt te passen; wie niet waagt, wie niet wint.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een heel precies antwoord op je vraag was mijn antwoord niet, blijkt nu ik de vraag terug lees....

Even overnieuw:

Om precies antwoord te geven op je vraag; nee, ik denk niet dat er dan iets mis is met het bedrijf en zou gewoon reageren. Wie niet waagt, wie niet wint.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Yvib;

Niet alle bedrijven zijn even snel met het verwijderen van ingevulde vacatures. En als de baan nog vrij is en hij staat je aan; gewoon reageren. Nee zeggen kan altijd nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het kan zeker terecht zijn, maar om dat te weten kan je bijvoobeeld even contact opnemen met dat bedrijf. Ik zou zo rechtstreeks mogelijk een vraag voorleggen aan het bedrijf, waarbij je enerzijds zegt dat je geïnteresseerd bent, maar toch qua gevoel twijfel hebt over het waarom van de lang bestaande vacature. Een goeie zaak zal je vraagstelling zeker kunnen waarderen.
Succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien zijn deze vacatures al lang vervuld,maar neemt het beteffende bedrijf niet de moeite om de vacature van het net te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bedrijven die nep vacatures op internet zetten. De bedoeling is dat de mensen die de website bekijken denken dat het goed gaat met het bedrijf, tenslotte nemen ze nieuwe mensen aan, dus ze zullen ook nieuwe klanten hebben, en groeien. In wezen is er dus helemaal geen vacature.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op moment dat je de vacature helemaal geweldig vind dan zou ik zeggen niet geschoten is altijd mis en verstuur een nette brief + je C.V. . Echter weet ik uit betrouwbare bronnen dat sommige bedrijven soms vacuteres plaatsen zonder dat er daadwerkelijk vraag is naar een nieuw personeelslid, met de achterliggende gedachte om de indruk op de buitenwereld te wekken dat het florissant gaat binnen het bedrijf en dat ze extra personeel moeten aantrekken. Dit zouden dan de vacatures kunnen zijn die lange tijd aangeboden staan op het internet (omdat ze niet vergeven worden maar slechts als schijn aangeboden worden). Dus als je enigzins twijfels hebt of de vacature wel helemaal bij je past en je weet dat hij al geruime tijd aangeboden staat op internet kun je je misschien de moeite besparen om hier een uitgebreide sollicitatiebrief voor te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik in meerdere antwoorden al lees: het is afhankelijk van het type bedrijf en de functie die wordt gevraagd.

Als voor jou gevoel een vacature erg lang openstaat dan zou ik op zoek gaan naar de kern van de waarheid en daar kom je naar mijn mening maar op 1 manier op voorhand achter.

Je kan het bedrijf op voorhand bellen en vragen hoe het komt dat die vacature zo lang open staat. Als je vage antwoorden krijgt zal ik de vraag wat concreter stellen. Vraag dan of het te maken heeft met het aantal reacties, dat de kandidaten gewoon (nog) niet geschik waren of misschien staat de vacature er onterecht op en mogen er geen mensen meer worden aangenomen?

Zoveel mogelijkheden. Je kan als extra controle, onder een andere naam nog even navraag doen bij een seceteresse of telefoniste. Misschien krijg je daar toch wat extra informatie van waardoor jij je conclusies beter kan trekken.

Kortom, wat mij betreft onterecht. Ik zal eerst zelf wat onderzoek doen bij het bedrijf zelf tot zoverre binnen je bereik ligt. Je kan dan zelf bepalen of je een vervolgstap wil zetten en gaan solliciteren.

Hoop dat je hier wat aan hebt en succes met je carriere!