Ik heb een halfjaar contract en wil geen verlenning. Geld hier ook een opzeggingstermijn voor?

In mijn contract staat alleen dat er een opzeggingstermijn van een maand geld voor voortijdige beëindiging van het contract.

Tevens heb ik ook de vraag of het bedrijf waar ik werk met een verlenging voor mijn contract mag komen zonder mijn toestemming.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een half jaars contract is een;

Contract voor bepaalde tijd

Een werkgever en een werknemer kunnen afspreken hoe lang de werknemer gaat werken, bijvoorbeeld voor een paar maanden of een paar dagen. Er is dan een tijdelijk contract. Dit contract eindigt automatisch. Dit wordt 'van rechtswege' genoemd. Soms is de precieze einddatum niet bekend, maar stopt het contract bijvoorbeeld na afloop van een project.

Het contract kan niet voor het einde worden opgezegd door werkgever of werknemer. Dit mag alleen als hier van te voren afspraken over zijn gemaakt. De werkgever moet dan wel eerst een ontslagvergunning aanvragen bij UWV WERKbedrijf. Pas als UWV WERKbedrijf toestemming geeft, mag de werkgever opzeggen. Het is wel mogelijk om met wederzijds goedvinden uit elkaar te gaan.

Let op: bij opzegging gelden bepaalde regels zoals een opzegtermijn.

Een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd eindigt dus vanzelf na afloop van de periode van het contract, tenzij in het contract staat vermeld dat het opgezegd moet worden.

Bij geen verlenging is het contract bij onbepaalde tijd beeindigt;
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

neen, als er duidelijk staat dat het voor een half jaar is, hoef je de opzegtermijn niet toe te passen en ze mogen je niet dwingen tot verlenging.

Voor de zekerheid zou ik toch een maand van tevoren schriftelijk kenbaar maken dat je stopt en niet verder wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om een contact te verlengen hebben ze jou handtekening nodig, als jij die niet geeft kunnen ze nooit je verplichten om na afloop van je contract te komen. Er geldt dan geen opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Néé, je hebt een tijdelijk contract!
Deze (arbeids)overeenkomsten eindigen van 'rechtswege'. Opzeggen is voor beide partijen niet van toepassing...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan geen sprake zijn een opzegtermijn.

Echter dien je wel de werkgever tijdig op de hoogte te stellen dat jij je contract niet wilt verlengen zodat hij opzoek kan naar een vervanger, als tijdig wordt vaak een termijn van 2 weken bedoeld.

Ook al zou jij het niet opzeggen dan nog heeft de werkgever niet het recht om het contract zonder jou instemming te verlengen.