Modeontwerper word je niet zomaar. Er moet wel een bepaalde drive achter zitten die ervoor zorgt dat je je beroep niet na twee maanden al beu bent of zonder inspiratie komt te zitten.

Bedenk wat je wilt. Maar wat wil je gaan doen? En op welke manier ga je je profileren?

Talent heb je of niet. Ook zonder opleiding kan je modeontwerper worden. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de basisvaardigheden goed onder de knie te krijgen. In Utrecht en Arnhem kan je een modeopleiding volgen aan de Hogeschool voor de Kunsten. In Amsterdam is er het Fashion Institute en de Rietveld Academie. En in Eindhoven de Design Academie. Maar dat is nog maar een kleine greep.

Voordat je met al het leuke werk aan de slag kan, moet je eerst het nodige papierwerk afhandelen om voor jezelf te kunnen beginnen. Allereerst moet je je aanmelden bij de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel.

Met één goed idee ben je nog geen modeontwerper. Je moet telkens geïnspireerd worden tot het maken van nieuwe creaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet mode kunnen ontwerpen.
Flauw, maar waar. Dus zoek uit wat er allemaal samen hangt met mode ontwerpen. Daar zal ongetwijfeld bij horen dat je:
- een goed gevoel voor menselijke maatverhoudingen moet hebben
- ontwerptekeningen moet kunnen maken
- modegevoelig moet zijn, 'smaak' moet hebben
- vernieuwend moet zijn
- praktijkervaring met het ontwerpen en maken van mode moet hebben
- materialenkennis moet hebben
- kleurgevoel moet hebben
- voorstellingsvermogen van hoe je ontwerp er in de werkelijkheid uit zal zien, moet hebben
- enig zakelijk inzicht moet hebben
- in enige mate sociaal moet zijn (om met opdrachtgevers om te gaan)

In onderstaande link vind je een mooie opsomming van het soort vakken waar je aan kunt denken.