Bovenkant van de brief

Bovenaan de sollicitatiebrief staan de adressering, plaatsnaam en datum, het onderwerp en de aanhef.

Opbouw van de sollicitatiebrief

De brief bestaat uit drie, vier of maximaal vijf alinea's. Een aantal onderdelen staat bij voorbaat vast.

Functie-eisen

In de eerste alinea vertel je op welke manier je voldoet aan de functie-eisen (werkervaring/opleiding).

Motivatie

In de tweede alinea leg je uit waarom je solliciteert: waarom je juist die functie ambieert of waarom je zo graag bij dat bedrijf wilt werken.

Afronding

De brief eindigt met de slotzin, de afsluiting en de vermelding van bijlagen ,CV

Succes ik hoop dat ik je geholpen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
zie link..

http://www.loopbaanadvies.net/solliciteren/sollicitatiebrief.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een goede sollicitatiebrief geschreven als dat briefje lijdt tot het gewenste resultaat, dus een baan...

Op deze generale vraag is geen specifiek antwoord te geven... Soms moet je dit, soms moet je dat... Soms moet je je groter voordoen als je bent en soms moet je je kleiner voordoen als je bent...

Maar een goede sollicitatiebrief lijdt tot de baan die je wil... Daarmee is niet gezegd zelfs dat een afwijzing kwam door een slecht sollicitatiebrief, dat wil dan alleen maar zeggen dat je tweede of lager geëindigd bent en dus net na de baan gegrepen hebt... En dan maak je weer een volgende poging...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door niet een geijkte sollicitatiebrief te schrijven. Superlatieven werken altijd goed....Met stijgende verbazing las ik...centrale vraag die ik mezelf stel waar zou mijn meerwaarde liggen...en pas ik bij de organisatie...dat soort kreten helpen om jezelf boven de rest uit te laten stijgen of om op zijn minst op te vallen. Ik ben bijvoorbeeld een keer uitgenodigd voor een gesprek met een brief waarin ik eigenlijk alleen maar 1 zin gebruikte. Verder wat erg slim is, direct er achteraan bellen en aangeven dat jij je brief hebt verstuurd. Zinnige inhoudelijke vragen stellen helpt dan ook. Jezelf op de kaart zetten is het motto. Realiseer je ook dat de brief enkel bedoelt is om aan de tafel te komen. De zang en dans aan de tafel bepaalt uiteindelijk of je de baan hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben het met je eens dat jouw brief moet opvallen. Je hebt daar in 1e instantie maar 1 kans voor en dat is via de brief. Als je wordt uitgenodigd, weet je pas dat je een echte kans maakt. +1
Veel goede tips tot nu toe. Ik zou het allemaal heel positief houden (niemand houdt van zeurpieten) en je moet uitkijken dat je niet te bescheiden wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut geen taalfouten! En wees je zelf, durf origineel te zijn. Toon karakter.