Wat betekent het als een werknemer geadviseerd wordt te werken in een sociaal prikkelarme werkomgeving om uitval uit het arbeidsproces te voorkomen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Dat hij last heeft van prikkels lijkt mij

Het beste antwoord

Voor de (fysieke) inrichting van de werkplek zelf geldt dat deze moet voldoen aan de
criteria maatwerk, rust en structuur.
Maatwerk betekent op individueel niveau de tijd nemen om uit te zoeken wat een medewerker
nodig heeft: de mogelijkheid om naar buiten te kijken of juist niet, nabijheid
van de werkleider etc.
Rust
Een rustige, prikkelarme werkomgeving is voor veel medewerkers met psychische beperkingen
nodig. Dit betekent: het geluid reduceren, het werk in kleine groepen organiseren
en daarvoor bijvoorbeeld schotten of tussenwanden plaatsen.
Structuur
Ook de structuur van de werkplek en van de werkorganisatie is van belang. Dit betekent
bijvoorbeeld afspraken over opruimen en over de plaats van spullen, geen onverwachte
wisselingen van werkplekken (ook niet van collega’s) en afspraken over pauzes.
Deze aanpassingen zijn niet voor alle medewerkers met psychische beperkingen effectief,
maar wel voor een groot deel van deze medewerkers. Dit kan een belangrijke bijdrage
leveren aan het behouden van het evenwicht in de situatie van de medewerkers.
Time-out afdeling
Naast het aanpassen van de reguliere werkplekken van de SW-medewerkers richten
sommige koploperbedrijven een aparte afdeling in voor specifieke doelgroepen.
Zo heeft een bedrijf een Time-out afdeling voor mensen die het werk regulier niet meer
aankonden. Op deze afdeling werden minder eisen gesteld aan gedrag en productie en
konden medewerkers aan de hand van een plan werken aan hun terugkeer. Voor een
deel van de medewerkers bleek deze terugkeer ook haalbaar. Zonder de time-out afdeling
waren zij waarschijnlijk thuis komen te zitten.
Betekend dus in het algemeen een advies naar de Sociale Werkplaats in de regio en of een gespecialiseerd bedrijf die aan bovengenoemde voorwaarden kan voldoen.
Groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Krachtig en duidelijk antwoord. Dikke plus
jodyenboyke
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Sociaal prikkelarme werkomgeving?

Het zou verboden moeten worden om zo te praten!!

Dat betekent dat zo iemand zou moeten werken in een omgeving met weinig andere mensen.
Of in een omgeving waar weinig sociaal contact mogelijk is.
Waar dus weinig prikkels zijn.

Ik denk dat het gaat om iemand die heel snel afgeleid wordt of iemand die misschien agressief reageert op anderen?
Als hij die prikkels van anderen niet krijgt, dan kan hij werken, maar anders kan er iets gebeuren waardoor zo iemand niet meer kan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rustige , omgeving . Niet veel en drukke mensen om de persoon heen . Of grapjassen , of veel sociale interactie . Dus mensen om de persoon die ook de aandacht vragen en hem of haar vh werk afhouden of in de war maken , met Vd persoon te veel prikkels .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een heel mooie manier om te zeggen dat je dus beter in je eentje op een kantoortje kan zitten, en vooral niet met andere mensen werken. Niet aan de balie, maar ook niet als collega's.
Best wel heftig eigenlijk, als ik dat zo lees. Ben wel benieuwd hoe ernstige 'overlast' iemand van collega's kan hebben voor die zo'n advies krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodyenboyke
12 jaar geleden
Z'on omschrijving zou afkomstig kunnen zijn van het UWV, voor bijv. iemand met autisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als in je eentje werken de omschrijving is van deze kreet dan weet ik niet waar daar anders of vreemd aan is als je uitval onder andere omstandigheden hiermee kunt voorkomen.