Kan Albert Heijn mij verplichten om over te werken?

Ik ben een 16 jarige vulploeg medewerker bij Albert Heijn. Ik werk onder andere op zaterdag avond. Ik sta dan ingepland (zwart op wit) tot 22.00 uur 's avonds.

Nu heb ik gisteren een felle discussie met mijn teamleider gehad (nieuwe teamleider overigens) dat hij mij niet wilde laten gaan: "voordat het werk af is, gaat er helemaal niemand naar huis". Ik heb hem duidelijk aangegeven dat ik niet langer kán blijven werken om persoonlijke redenen (die ik met hem gedeeld heb). Hij echter had hier geen boodschap aan en stelde dat hij mij niet kon vasthouden daar, maar ik zelf de consequenties zou moeten dragen als ik weg zou gaan.

Ik vind dit zeer frappant. Ik sta nochtans vast ingeroosterd tot 22.00 uur. Je kunt me netjes vragen over ik iets langer kan blijven, maar je kunt me toch niet dwingen om langer te blijven omdat ik anders zelf de consequenties moet dragen?

Ik ben overigens gewoon weggelopen. Ik ben benieuwd of iemand me kan vertellen of Albert Heijn inderdaad kan zorgen dat dit consequenties heeft, alhoewel ik dat zeer eigenaardig zou vinden.

Toegevoegd na 26 minuten:
Om nog even wat verwarring op te lossen. In de CAO voor supermarkten 2010/2011 staat niet dat je verplicht kan worden door te werken langer dan je staat ingepland o.i.d.. Staat alleen wat er onder overwerken verstaat wordt (namelijk in overleg met je leidinggevende langer blijven dan dat je eigenlijk werkt). En nee, het wordt niet betaald en 20.00 is de sluitingstijd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17.5K

Het beste antwoord

Hij kan het je niet verplichten, tenzij het in je contract staat. En vaak staat daar bij 'in overleg'. Maar ik denk dat het een beetje anders werkt. Ik werk ook in een winkel en als we tot negen uur open zijn blijft iedereen tot alles af is (vegen/opruimen/kasopmaken) en gaan vaak pas om half tien weg. Dit is ook voor de veiligheid van degenen die af moeten sluiten. Wij krijgen altijd tot negen uur betaald en dat vind ik eigenlijk niet kloppen, maar als we er stennis om zouden maken is het: "Voor jou 10 anderen"....

Ik denk dat het bij jou ook zo werkt. Krijg je de tijd na tienen wel betaald?
Bronnen:
12 jaar geleden
noki
12 jaar geleden
Ik denk niet dat ze je officieel kunnen ontslaan maar ze kunnen het je wel heel moeilijk maken. En als je nog in je proeftijd zit weet ik niet of je kan blijven (helemaal als het aanbod hulpkrachten in overvloed is). Maar kan je niet met degene met wie je zwart op wit hebt afgesproken dat je weg kan om 22.00 om tafel? Want afspraak is afspraak.
noki
12 jaar geleden
Nee mag ook niet (na 3x moet je een contract voor onbepaalde tijd krijgen). Helaas is er weinig controle... Het is een slechte sector om te werken, de werkgevers doen gewoon wat ze willen. En wij blijven er zonder tegen te stribbelen gewoon werken en dat is de reden dat ze dit allemaal kunnen maken (men durft toch niet te klagen). Oja maar ik heb het verder wel heel erg naar mijn zin hoor! Ik hoop dat jij eruit komt met de manager die met jou die afspraak heeft gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me er nog even mee mag bemoeien: volgens mij mag je tegenwoordig mensen die jonger zijn dan 27, 4x een contract voor bepaalde tijd geven. Daarna kan er een vast contract aangeboden worden. Dag!

Andere antwoorden (4)

Welkom bij Albert Heijn gozer! Ik heb er 10 jaar gewerkt en overwerk is er part of the job! Accepteer dat, of zoek wat anders. Ik heb heel wat zaterdagen gewerkt van 08:00 tot 23:00. Absurde tijden, maar zó gezellig!! Samen eten, nadrinken. Mooie tijden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zover ik het bekijk mogen jongeren van 16 en 17 jaar niet overwerken zoals vastgelegd in de wet arbeidstijdenwet door de Overheid;
Hoeveel mogen jongeren van 16 en 17 jaar werken?
Voor jongeren van 16 en 17 jaar die willen werken, staan er speciale regels in de Arbeidstijdenwet en in het Arbeidsomstandighedenbesluit. Zo mogen jongeren van 16 en 17 jaar niet 's nachts werken, geen oproepdiensten doen en ook niet overwerken. Ook hebben ze recht op langere rusttijden dan jongeren en volwassenen van 18 jaar en ouder.
Zie link naar Rijksoverheid.doet er niet toe welke branche je werkt en deze wet is ten allen tijden belangrijker dan welke CAO,overeenkomst of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou het CAO nog maar eens goed nakijken want vaak mag een werknemer van minderjarige leeftijd niet eens tot zo laat werken.

Hier een link van FNV Bondgenoten waarin precies staat wat jouw rechten zijn wat betreft werktijden.

http:www.fnvbondgenoten.nl/werk_en_leven/jongeren/16-en17jarigen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16-17 jaar

- Je mag net zoveel werken als een volwassene: maximaal 9 uur per dag en 45 uur per week.
- Gemiddeld mag je echter NIET MEER DAN 40 UUR PER WEEK werken. SCHOOLTIJD VALT HIER OOK ONDER.
- TUSSEN 22:00 EN 06:00 of tussen 11 uur 's avonds en 7 uur 's ochtends MAG JE NIET WERKEN.
- Als je zaterdag hebt gewerkt, mag je zondag niet werken.
- JE MAG NIET OVERWERKEN of diensten doen waarbij je wordt opgeroepen.

Sorry voor de hoofdletters, maar er is geen vetgedrukt-functie.

Alles in hoofdletters moest jij dus van je teamleider, en dat is WETTELIJK VERBODEN!

P.S.: je kunt je teamleider dit vertellen. Als hij met ontslag dreigt, kun jij dreigen met een aanklacht, want hij overtreedt de wet!!