Als je met wederzijdse goedkeuring je arbeidscontract opzegt en werkloos raakt heb je dan recht op een ww-uitkering?

Stel een werkgever heeft geen werk meer voor jou en stelt je voor om jouw vaste contract wederzijds op te zeggen, heb je dan recht op een volledig ww-uitkering van het uwv of krijg je een strafkorting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja hoor, uiteraard moet je wel aan bepaalde voorwaarden hebben voldaan.

Zijn werkgever en werknemer het eens over het ontslag met wederzijds goedvinden? En is er een beëindigingsovereenkomst ondertekend? De werknemer moet dan direct op zoek gaan naar werk. Lukt het niet om op tijd ander werk te vinden? Dan kan de werknemer een WW-uitkering aanvragen bij het WERKbedrijf via werk.nl. .

Als de werknemer WW aanvraagt, dan bekijkt UWV eerst of hij aan de basiseisen voldoet (bijv. wekeneis en voldoende urenverlies). Daarna beoordeelt UWV of het ontslag niet de eigen schuld van de werknemer is (‘verwijtbaar werkloos’). De werknemer is verwijtbaar werkloos als hij zich bijvoorbeeld ernstig heeft misdragen. Meestal ontslaat de werkgever de werknemer dan op staande voet. Maar ook als de werknemer zelf het initiatief neemt om zijn baan op te zeggen, zonder dat daar een dringende reden voor is, is hij meestal verwijtbaar werkloos.

Is het ontslag de schuld van de werknemer dan krijgt hij meestal geen WW-uitkering of de eerste tijd een lagere uitkering.

De werknemer kan accoord gaan met ontslag als:

•De werknemer niet verwijtbaar werkloos is;
•De werkgever het initiatief heeft genomen om het dienstverband met wederzijds goedvinden te beëindigen;
•De opzegtermijn in acht is genomen;
•De werknemer niet ziek is.

Dit heeft dan geen nadelige gevolgen voor een eventuele WW-uitkering. De werknemer hoeft dus ook niet te protesteren tegen het ontslag om een WW-uitkering te krijgen.

Waar moet u op letten bij ontslag met wederzijds goedvinden?

Ook bij ontslag met wederzijds goedvinden speelt de opzegtermijn een belangrijke rol. De WW houdt hiermee namelijk rekening.

U spreekt schriftelijk af dat de werkgever zich houdt aan de voor de werkgever geldende opzegtermijn.

U kunt in de beëindigingsovereenkomst ook schriftelijk afspreken dat het dienstverband eerder eindigt. De opzegtermijn wordt dan niet in acht genomen. Dan is het belangrijk om goed te letten op de financiële afhandeling van het dienstverband.

De werknemer doet er verstandig aan om bij de werkgever aan te dringen op een ontslagvergoeding die minimaal even hoog is als het salaris dat de werkgever tijdens de opzegtermijn had moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, door akkoord te gaan, verlies je je rechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt je dan niet gewoon 3 maanden op je uitkering gekort? Dus als de werkgever dit overbrugt, is er voor beide niets aan de hand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De werkgever hoeft in dit geval ook niet de gewerkte jaren uit te betalen in maanden!
Nooit akkoord gaan als je werkgever je contract wil verbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Behalve als je voldoende gecompenseerd word (gewerkte jaren + uitkering blokperiode + evt. pensioengatopvulling + bonus dat je de baan vrijwillig opzegt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok.. als mijn werkgever mij een ton bied ben ik wel weg ja :)
Hoe vreemd het ook klinkt,maar dat zal met het nieuwe ontslagrecht te maken hebben,ja je krijgt een uitkering.

Mijn zoon heeft hetzelfde meegemaakt,de werkgever had geen werk meer voor hem en hij is akkoord gegaan met het ontslag.
Ik dacht ook;nu krijg je geen ww want je bent akkoord gegaan met je ontslag,maar hij kreeg wel een ww uitkering,zonder strafkorting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zou wel tegen je werkgever zeggen:Ik wil akkoord gaan met het ontslag,maar wil wel de maanden uitbetaald krijgen naar het aantal jaar dat ik gewerkt heb.

Ik weet niet of je lid bent van de bond want het is altijd fijner als je de bond achter je hebt staan.