Kan ik werken in een ziekenhuis?

Ik ben een meisje van net 17, heb een vakantiebaantje gehad op m'n 15e (blokker; vakkenvullen enzo..), heb ook gewerkt achter de kassa in een supermarkt. Verder geen werkervaring. Heb een VMBO-TL diploma eN zit nu in 't eerste jaar van een MBO niveau 4 opleiding. Zou ik nu kunnen werken in een ziekenhuis? Wat voor werk zou ik dan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Als het gaat om een bijbaantje zijn er heel veel dingen die je in het ziekenhuis kunt doen : de postkamer, schoonmaken, administratieve werkzaamheden, logistieke werkzaamheden - eigenlijk alles behalve het werken met patiënten ; een ziekenhuis is een groot all-round bedrijf, dat vreselijk veel personeel nodig heeft, OOK laag- en ongeschoold.

Je zou eventueel met mensen kunnen werken, maar dan op het niveau van bedden verschonen, maaltijden rondbrengen, dat werk ; niks met de patiënten zelf. Dat komt pas als je een opleiding in de zorg zou doen, en dan voor het eerst tijdens je stage. Dus wassen, voeden, aankleden, op de steek helpen, dat is allemaal werk voor geschoold personeel (het laagste niveau), dus daar kom je als hulp niet voor in aanmerking.

Vind je juist dat werken met mensen leuk, dan zou je eventueel kunnen overwegen vrijwilligerswerk te doen. Dan heb je geen zorgtaken maar veelal sociale taken (wandelingetje maken, koffie drinken, spelletjes doen), maar daar verdien je natuurlijk geen geld mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft "alles behalve werken met patiënten'
natuurlijk ga je ze niet wassen of verzorgen, maar bij koffie of maaltijden rondbrengen, of simpelweg de post kom je ook bij de patiënt en maak je net zo goed een praatje natuurlijk.
Dus wanneer werk je met een patiënt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Absor : als je mijn hele vraag hebt gelezen, zie je dat ik wel degelijk heb aangegeven dat het werken met patienten tot de mogelijkheid behoort, maar zonder opleiding in de verzorging uitsluitend als vrijwilligerswerk.
Dat is nu eenmaal de praktijk. Op de postkamer kom je trouwens niet bij patienten ; hooguit op ALLE afdelingen van het ziekenhuis, maar niet om te kletsen. Een schoonmaker heeft al veel meer patientencontact. @Hannyy : Ze is net 17 en moet dus nog naar school ; als ze in de zieken / bejaardenzorg wil werken moet ze een opleiding in die richting zoeken, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vraagt tenslotte of ze NU, terwijl ze dus nog op school zit, kan gaan werken in een ziekenhuis, en geeft vakantiebaantjes als voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen, ik heb je vraag echt gelezen hoor. Het ziekenhuis waar ik werkte brachten vakantie hulpen bijv. de koffie rond ( bij patiënten ) , de post rond ( dus ook de beterschapskaartjes op de kamer van de patiënten ) en tevens vervoerden ze niet-mobiele patiënten bijv. van hum kamer naar een onderzoek, per rolstoel of bed. dat lijkt mij toch vakantiewerk waar je wel degelijk met een patiënt werkt.
en helaas is het realiteit dat ze in de bejaardenzorg rustig een slecht of niet opgeleide vakantiewerker de lichte patiëntenzorg ook wel degelijk laten uitvoeren ( ik was 16 toen ik dat soort zorg al uitvoerde in een verpleeghuis )

Andere antwoorden (3)

Als je al zou kunnen werken in het ziekenhuis is het in de verpleging. Met een mbo-opleiding kun je natuurlijk geen mensen opereren enzovoort. Maar voor verpleging moet je hbo hebben. Dus waarschijnlijk gaat dat niet lukken. Of je moet als medisch laborant ofzo werken of in de apotheek bijvoorbeeld. Administratief medewerkster in het ziekenhuis kan ook. Dat zijn meer baantjes voor mbo-opleidingen.

Toegevoegd na 42 minuten:
Excuses! Verpleegkunde kan ook op mbo-niveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze vragen altijd vakantiewerkers en weekeind medewerkers in het ziekenhuis. Je kan bij je in het ziekenhuis solliciteren. Je gaat dan waarschijnlijk werken in de schoonmaak of magazijn/ keuken en mischien wel iets administratiefs. Dus het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wil je in een ziekenhuis werken?
Je kan met een vmbo-tl diploma op zak mbo-verpleegkunde gaan doen, dat kan in een bbl variant, waardoor je bijna gelijk als leerling in een ziekenhuis aan de slag gaat.
Je kunt ook na je mbo 4 opleiding hbo verpleegkunde gaan doen, dat kan in voltijd, deeltijd of duaal (vergelijkbaar met bbl).

Je kan ook havo en vwo gaan doen en daarna gaan loten voor geneeskunde, maar dan ben je wel erg lang onderweg.

Je kunt ook kijken naar een ondersteunende functie, bijvoorbeeld schoonmaker of patiëntenvervoerder, waarvoor geen vervolgopleiding vereist is.
Of voedingsassistente of medisch secretaresse, waarvoor je in principe wel een vervolgopleiding nodig hebt, maar die wordt vaak geregeld en vergoed door je werkgever.
Dan zijn er nog technische functies in het ziekenhuis, zoals functies in de civiele- en medische techniek of in de ICT. Weet niet of dat je wat lijkt.
Of het al eerder genoemde vrijwilligerswerk.

Ik kan je aanraden om wat websites van ziekenhuizen bij jou in de buurt te bekijken. Wie weet vind je daar een vacature die je aanspreekt.
Of probeer een meeloopdag in een ziekenhuis te regelen.

Succes!