Wat doet iemand die in de OR zit precies?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ondernemingsraad

12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'OR'? Operation Room? Dat heeft namelijk ook een Nederlandse vertaling: 'OK', oftewel Operatie Kamer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meestal "zit" iemand niet in de OR/OK/Operatie Kamer, en heeft iemand wel "zitting" in de OR/ondernemingsraad...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, op die fiets. Ondernemingsraad kan ook nog, inderdaad. Schrijf die dingen dan ook gewoon uit... Maar goed, dat zal wel weer teveel gevraagd zijn. :P Bedankt in ieder geval voor je opheldering Mahoema! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! ;)

Antwoorden (3)

Werknemers die in de OR zitten voeren namens het personeel overleg met de werkgever over het ondernemingsbeleid en de personeelsbelangen. Elk bedrijf in Nederland met 50 of meer werknemers (dus geen fte's) is verplicht een ondernemingsraad te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
tnx. ook voor de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bedrijf is verplicht verkiezingen voor een OR te organiseren indien daar vanuit de werknemers naar gevraagd wordt zodra een bedrijf meer dan 50 werknemers heeft. Zijn er vervolgens niet genoeg kandidaten voor de OR dan komt er toch geen OR.
Iemand die in de ondernemingsraad zit.
Houdt ook de achterban op de hoogte.
Heeft zwijgplicht in bepaalde gevallen.
De o.r. heeft diverse rechten zoals o.a. instemming en adviesrecht.
Dit alles staat dan beschreven in het boekje wet op de ondernemingsraden.
Het is boeiend om zo dicht bij het vuur te zitten en wat te kunnen betekenen voor de achterban en de organisatie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Kijk eens op www.fnvbondgenoten.nl
Daar kun je nog veel meer vinden hierover.
12 jaar geleden
Wat de ondernemingsraad doet:
De ondernemingsraad maakt in belangrijke zaken binnen een bedrijf een afweging tussen de belangen van het bedrijf en de belangen van de werknemers. Het is dus niet zo dat de ondernemingsraad noodzakelijk in het voordeel van de werknemers oordeelt.

Wat een OR-lid doet:
Dat is heel erg afhankelijk van de persoon en de OR zelf. Over het algemeen zijn er binnen een OR commissies waar je deel van kunt uit maken. Bijvoorbeeld een Arbo commissie. Er zijn wisselende projecten binnen dergelijke comissies, net als een aantal vaste punten. Een project zou bijvoorbeeld een renovatie van het gebouw kunnen zijn. Daarbij is het werk van het OR-lid om op de hoogte te blijven van de plannen en waar nodig met de achterban te overleggen of deze plannen acceptabel zijn. Ook kunnen er wijzigingen voorgesteld worden (Bijvoorbeeld stilte ruimtes). Dit wordt dan overlegd met de ondernemer (directeur) of een afgevaardigde. In principe is je contactpersoon altijd de ondernemer zelf.

Een andere commissie is meestal de PR commissie die zorgt voor georganisserd contact met de achterban, nieuwsbrieven, enquetes en dergelijke.

Daarnaast heb je adviesrecht en instemmingsrechts voor bepaalde wijzigingen in de ondernemings. Bij reorganisaties bijvoorbeeld. Hierin wordt door de verschillende leden van de OR het voorstel bekeken en eventuele pijnpunten of verbeterpunten bekeken. Soms is dat heel simpel en is iedereen voor. In andere gevallen kan het zijn dat er een ingewikkelde reorganisatie is. Dan kan de OR een externe adviseur betrekken bij het proces en via een achterban overleg met de werknemers kijken wat er moet gebeuren.

Daarnaast is er elke paar weken een overleg met de hele OR, en een overleg met de hele OR + de ondernemer om algemene zaken en voortgang van projecten te bespreken.

Denk je er zelf over om in de OR te gaan? Dan raad ik je aan om contact op te nemen met de OR binnen jouw bedrijf en vraag of je een keer bij een meeting kunt zijn, of iets kan bijdrage in een commissie. Dat is de beste manier om er achter te komen hoe het gaat in jullie OR. Elke OR doet dingen namelijk op zijn eigen manier.