Hoe wordt je actrice (13 jaar)?

Ik wil al erg lang actrice worden, ik ben 13 jaar. Maar mijn moeder vind het niet zo belangrijk en omdat ik misschien wat verlegen ben tegenover onbekenden, ik heb dat niet in een film ofzo. Wie weet wat en hoe ik dit kan doen en hoe ik mijn moeder kan overhalen dat ze me snapt! Dat is erg lastig. Wie kan mij helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je dat je dat niet hebt in een film?Heb je er al eens in gespeeld dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Droom lekker verder haha

Antwoorden (3)

Dat wil ik zelf ook al een tijdje. Zeg dat je vraag toneel lessen wilt volgen en dat je je dan wilt inschrijven bij een reclame bureau. Kan ook alleen de laatst zijn, vraag ook waarom het niet mag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, maar er zijn in Nederland vel instanties waar je als kind toneel- en theaterlessen kunt volgen. Bijvoorbeeld bij een toneelclub, een Volksuniversiteit of een culturele instelling. Het is handig als je zelf even op internet rondkijkt (bijvoorbeeld: "toneelles voor kinderen" of "acteerles voor kinderen"). Of misschien is er op jouw eigen (middelbare) school wel een mogelijkheid om buiten schooltijd toneelles te volgen. Sommige scholen bieden dit soort culturele activiteiten aan.

Als toneelspelen je passie is, dan zou je eerst eens aan je moeder kunnen vragen of je naar een open dag mag, of een paar lessen mag bijwonen. Vind je het dan nog steeds leuk en ziet zij dat je overtuigd bent, dan mag je je vast wel aanmelden bij zo'n theaterschool of toneelclub. Vervolgens merk je vanzelf of toneelspelen echt datgene is wat je graag wilt doen voor je beroep later.

Lukt dit allemaal niet, dan moet je wachten tot je een jaar of achttien bent en eindexamen hebt gedaan zodat je toelatingsexamen kunt doen voor de toneelschool of kleinkunstacademie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, begin er mee als een leuke hobby, dan blijkt vanzelf wel of je echt talent hebt en kun je er in verder. Nu een, twee, hop in een film spelen gaat niet gebeuren, daar ben je al te oud voor. Kinderen die op hun dertiende in een film spelen zijn meestal al veel jonger begonnen met lessen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 5 jaar op toneelles gezeten (via klasgenoot kon ik er met korting heen) en dat was erg leuk. Toen ging het niet meer ivm. school enzo. Dus dat ik te laat ''begin'' klopt niet. En het probleem is, dat als ik er over begin (al heel vaak gedaan) bij m'n moeder dat ze dan geirriteerd raakt. Ik hoop zo erg dat ik erop mag, maakt mij niet uit of acteer of musical is. En anders moet ik nog 5 jaar wachten maar ik heb niet zoveel geduld :P Het zal toch moeten als ik mijn moeder niet zover krijg... En hoe ik weet dat dat niet zo in een film is? Omdat ik me als ik waar dan ook iemand anders speel ik helemaal niet verlegen ofzo voel! Hartstikke bedankt voor jullie tips/antwoorden. Als jullie er nog meer hebben graag!
Je geeft in 1 van je reacties eigenlijk zelf al een antwoord. Van je moeder mocht je niet meer naar toneelles omdat het qua school niet meer ging.

Oftewel, bespreek met je moeder de voorwaarde dat het weer wel mag.
"Ik haal voor mijn volgende rapport alleen maar voldoendes, ik ga elke dag direct uit school een uur huiswerk doen" Wanneer ik dit gehaald heb met mijn volgende rapport mag ik dan weer op toneelles?

Spreek daarbij vooral ook af dat wanneer je resultaten weer naar beneden gaan dat je inderdaad weer stopt met toneelles. (en zeur daar dan ook niet over).

Wat je dan doet is heel simpel. Je hebt namelijk de achterliggende reden gevonden waarom je moeder niet wil dat je toneel speelt. Namelijk slechte schoolresultaten. Als je daar wat aan doet, dan neem je ook haar redenen weg en kun je weer verder.