Hoe schrijf ik een aangetekende klachtenbrief?

Ik wil een klachtenbrief schrijven omdat ik onterecht de referentielijst sta, zie even een oude vraag van mij:

http://www.goeievraag.nl/vraag/onterecht-referentielijst-eruit.213275

AH-signaallijn heeft nog steeds niet op mijn klacht gereageerd, en ik wil nu een aangetekende brief opsturen.

Hoe begin ik? Wel of niet met eigen adres? En moet ik dit opsturen naar het hoofdkantoor, of signaallijn (die nu, precies vier maanden later, nog steeds niet heeft gereageerd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou de hele kwestie (en dat is nogal wat, heb ik gelezen) op een heel andere manier aanpakken. Als een bedrijf jou op een "zwarte lijst" zet, heb je (vanaf je 16e jaar) recht op inzage van die gegevens. Dat is geregeld in de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Op grond van die wet kun je het bedrijf vragen of, en zo ja welke persoonsgegevens er van je verzameld en vastgelegd zijn. De organisatie is verplicht hierop binnen vier weken schriftelijk of per e-mail te reageren. Je hoeft niet aan te geven waarom je inzage wilt. Voor een inzageverzoek kun je gebruik maken van de modelbrief van het College bescherming persoonsgegevens (zie bron). In jouw geval zou ik ook zeker even verwijzen naar de referentielijst waar je naam op zou staan!

Als je om inzage vraagt, moet een organisatie je op een duidelijke en begrijpelijke manier informeren of en zo ja, welke gegevens gebruikt worden, wat het doel is van het gebruik van deze gegevens en aan wie je gegevens eventueel zijn verstrekt. Ook moet je geïnformeerd worden over de herkomst van de gegevens.

Als je deze papieren hebt gekregen, kun je een beroep doen op het correctierecht: je kunt vragen om aanvulling, verbetering, verwijdering of afscherming van je persoonsgegevens en verzet aantekenen.

Meer informatie over deze rechten kun je vinden in onderstaande bron.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je schrijft een gewone brief met het hele gebeuren erin en je kunt beginnen met "Mijne Heren". Ik persoonlijk zou hem nu naar het hoofdkantoor sturen daar de signaallijn niet heeft gereageerd. Zet dat er ook in. Je moet ook je adres vermelden als je antwoord op papier wilt. Anders kan je ook alleen je e-mail adres geven. Daarna stuur je hem aangetekend.

(Lijkt mij pesterij van filiaal A). Succes ermee hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook. Ik ben een vrouw en krijg vaak brieven die beginnen met "Mijne Heren" en daar heb ik geen bezwaar tegen, of dat nou ouderwets is of niet. Maar ik word wel pissig als er "Geachte Heer" en dan mijn achternaam boven staat. Dat betekent nl dat de afzender niet de moeite heeft genomen te kijken of ik een man of een vrouw ben. Zulke brieven beantwoord ik, als het ook maar even kan, niet.
Als je een brief aangetekend verstuurd betaal je extra, maar zorgt de post ervoor dat hij zeker aankomt. Zodra de ontvanger hem heeft moet hij namelijk krabbelen voor ontvangst, en op die manier kunnen ze nooit zeggen: " brief niet gekregen" .

Hiervoor breng je die brief naar het postkantoor, daar laat je hem aangetekend verzenden. Handig is dan natuurlijk als je een specifieke ontvanger heb waar je hem naar verstuurd ipv signaallijn of algemeen het hoofdkantoor. Denk dus na over naar wie je hem wilt sturen, misschien iemand waar je telefonisch contact mee hebt gehad die je van de referentielijst zou halen?