Welke opleiding heb je nodig om leraar te worden op het middelbaar onderwijs? Gewoon een opleiding over het vak zelf of is er een speciale opleiding?

Hiermee bedoel ik niet de PABO, dat is voor het basisonderwijs.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Met een lerarenopleiding op HBO niveau kun je docent worden op het VMBO en in de onderbouw van havo en VWO.

Een andere optie is een WO opleiding in he betreffende vakgebied met een educatieve master.
Daarna mag je in alle klassen op de middelbare school lesgeven.

Na je HBO lerarenopleiding kun je ook doorleren om in alle klassen les te mogen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een lerarenopleiding op HBO-niveau of WO met een educatieve master.

Waarschijnlijk is WO met speciale cursussen ook een mogelijkheid.

Toegevoegd na 35 seconden:
Daarbij geldt dat je een opleiding doet voor een bepaald vak, dus niet alle vakken in het algemeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de leraren opleiding omgangskunde gedaan. Hiermee mag ik lesgeven op het voortgezet onderwijs, (vmbo), MBO en HBO. Het is een vak gericht op sociale vaardigheden, pedagogiek opvoedkunde.

Stel je studeert geschiedenis, dan krijg je bijvoorbeeld veel vakinhoudelijke kennis en 1 jaar didactiek. (dus je les geeft e.d.)