Een psycholoog is een academisch of professioneel expert in de psychologie, de academische discipline die zich bezighoudt met het innerlijk leven (kennen, voelen en streven) en het gedrag van de mens.
Er zijn heel wat verschillende subcategorieën van psychologen. De meest voorkomende zijn psychologen werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg (in België worden deze klinisch psychologen genoemd) en kinder- en jeugdpsychologen, werkzaam in de de jeugdgezondheidszorg. Daarnaast zijn er ook veel arbeids- en organisatiepsychologen, die veelal voor bedrijven werken rond bijvoorbeeld de selectie van sollicitanten. Een vierde grote subcategorie omvat schoolpsychologen, die onder meer advies geven rond studiekeuzes en beroepskeuzes. Een vijfde grote subcategorie omvat de psychologen die actief zijn in de academische sector, als docent of als onderzoeker. Daarnaast zijn psychologen onder meer ook werkzaam in de forensische sector, in de reclamesector, enz.
Psychologen in de (geestelijke) gezondheidszorg kunnen zich verder specialiseren, net zoals artsen zich dit kunnen als medisch specialist. In Nederland heten deze gespecialiseerde professionals 'GZ-(GezondheidsZorg)psychologen' of 'Psychotherapeuten', zij zijn ingeschreven in het BIG-register dat door de Nederlandse overheid wordt bijgehouden. In Nederland is tevens verdere specialisatie mogelijk als klinisch psycholoog of klinisch neuropsycholoog. In België is er ondanks een aantal wetsvoorstellen in die richting nog geen dergelijke formele erkenning voor de mogelijke specialisaties van psychologen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De helpt je als je problemen hebt door er met je over te praten. Als je bijvoorbeeld er veel last mee hebt dat je ouders gaan scheiden, gaat hij vragen waarom je het zo erg vindt en dat soort vragen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een soort "dokter" voor mensen die een geestelijk probleem hebben. Bijvoorbeeld mensen die overspannen zijn of die iets heel naars hebben meegemaakt en die zich daar ongelukkig door voelen.

Hij probeert ze te helpen door met ze te praten. Hij heeft ervoor geleerd om te weten wat voor soort dingen hij moet vragen en zeggen.
Eerst moet hij erachter zien te komen wat er precies met iemand aan de hand is. Dat kan wel lang duren, want soms weten mensen dat zelf niet zo goed en mensen vinden het vaak ook wel moeilijk om te praten over een probleem.
Daarna gaat hij proberen ze te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dat duimpje omlaag? wat is er niet goed aan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik ook niet hoor Marjol31n. Ik vind het een heel duidelijk antwoord. Van mij dus een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij zit er hier weer een fijne minnaar. +