Kan mijn werkgever mij verplichten om 's avonds te werken i.p.v. overdag [parttimer, vaste dienst]?

Momenteel werk ik maandag [8:30-11:30] en donderdag [13:00-16:00]. Nu wil mijn werkgever dat ik in de avonduren ga werken.
Mijn exacte werktijden zijn niet gespecificeerd, alleen dat het maandag 3 uren is, en donderdag 3 uren.

In hoeverre kan hij van mij eisen andere uren te draaien?
Het betreft schoonmaakwerkzaamheden.

Toegevoegd na 16 minuten:
Concreter gesteld: Ik werk nu overdag, kan hij van mij eisen om 's avonds of zelfs 's nachts te werken? Waar ligt de grens hier in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.7K
j5m
12 jaar geleden
Ik heb net gelezen dat eind 2011 nieuwe onderhandelingen zijn over een schoonmaak cao 2012.
Misschien kun je nu nog in je huidige cao lezen hoe het een en ander is geregeld.
Het is nu nog van kracht.

Antwoorden (4)

Dat hangt er van af wat er in je arbeidscontract staat.Als daar je vaste werktijden in staan dan niet..staan ze er niet in dan kan hij dat helaas wel doen,doe je het niet is het werkweigering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk eens of er iets vermeld staat in jullie CAO.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ook jou werkgever moet de CAO naleven.
Indien er meer mensen zijn die hier mee getroffen worden kun je het de O.R. neerleggen.
Maar allleen als het meerdere personen betreft.
Anders vraag je het na bij P&O

Toegevoegd na 3 minuten:
Even nog iets als het in het belang van het bedrijf is kan dit volgens mij wel.
12 jaar geleden
Even heel goed contract én CAO nakijken. Uren die buiten het dagrooster vallen moeten vaak extra vergoed worden (als overuren).
Je valt wel in een lastige sector. Schoonmaakwerkzaamheden worden vaak buiten kantooruren verricht.
12 jaar geleden
Zonder meer verplichten kan niet maar het lijkt mij dat hier toch in overleg een oplossing gevonden kan worden.

Overigens heb je niet vermeld op welke tijdstip dat je dan zou moeten gaan werken.

Daar er geen tijdstip vermeld wordt op jou overeenkomst kunnen de werktijden verschoven worden tot 20.00u., daarna werk je niet meer in dagdienst en dien je een toeslag te krijgen.