Waarom moet je vrijwilligerswerk melden bij het UWV?

Als je een WW-uitkering hebt?

Vrijwilligerswerk is toch juist heel goed voor je cv (werkervaring)?

12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gv
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
even ter aanvulling, ook omdat eventuele klikkers over dat je werkt hun doel niet bereiken

Het beste antwoord

Het is ook heel goed. Dat vindt het uwv ook. Alleen mag vrijwilligerswerk je re-integratie niet in de weg staan. De meldplicht is om aan te tonen dat je werk aankunt en niet bij de pakken neer gaat zitten. De melding is alleen maar positief. Als je zelfs vrihwilligerswerk doet waarbij je je kans op de arbeidsmarkt vergroot, kun je een ontheffing krijgen van je sollicitatieplicht. Dit moet je echter wel goed kunnen aantonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, want in de tijd dat je vrijwilligers werk doet Ben je niet beschikbaar om te solliciteren en om beschikbaar te zijn voor een baan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Je kunt toch wel en-en doen? Ik wel in ieder geval.
anneliez
12 jaar geleden
Ja maar dat snappen zij niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt idd en en doen. Maar als je heel veel vrijqilligerswerk doet, kan je gekort worden wegens de redenen die ik aangaf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, want de strekking klopt helemaal van wat je hier uitlegt.
alle wijzigingen moet je doorgeven ook als het vrijwillig werk is. zo kunnen ze zien dat je ieder geval wel iets doet ook al is het geen betaald werk. je zult ook door moeten zoeken naar een betaalde baan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent verplicht om dat te melden. Als het echt vrijwilligerswerk is zal UWV er geen bezwaar tegen hebben, maar je moet het melden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is juist waaróm. Je herhaalt hier de gedachte...
Inderdaad vrijwilligerswerk is goed voor je cv, maar als je bijvoorbeeld vrijwilligerswerk kiest, die niet goed aansluit bij je diploma's, werkervaring kan een potentiele werkgever toch weigeren je in dienst te nemen. Misschien zal die kandidaat toch niet zo'n zin hebben bij ons te werken(raar maar waar).Vrijwilligerswerk blijft nog steeds werk, ook al is het onbetaald. Van het uwv denken ze misschien dat je, omdat het op papier onbetaald werk is, dat je misschien een extraatje krijgt door bijvoorbeeld contant geld. Als het vrijwilligerswerk wel aansluit op je opleidingen en werkervaring vooral heel assertief aangeven dat je door het vrijwilligerswerk actief bent, nieuwe mensen leert kennen,die ook een netwerk hebben. Misschien leer je nieuwe vaardigheden die belangrijk zijn voor als je later een leuke baan. Heel belangrijk om dit te melden.