Mag mijn werkgever mij (en al mijn collega's) weigeren salaris uit te betalen door onderstaand incident?

"Helaas is er iemand zo leuk geweest om een kop koffie of iets dergelijks op de net geschilderde kantine muur te gooien. Niemand salaris totdat diegene zich heeft gemeld bij de bedrijfsleiding".

Bovenstaande tekst lees ik zonet op een Facebook foto post van mijn collega.

Dit is een mooi dreigement maar mag toch niet als we het wetboek er bij pakken? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De wet zegt dat het loon betaald moet worden na de vastgestelde periode - meestal 1 maand of 4 weken.

Er staat niet "tenzij......"

Dus jullie hebben gewoon recht op je loon.

De werkgever mag wel de dader proberen op te sporen en hem of haar via een civiele procedure voor de kosten laten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit heeft geen enkele waarde, hij kan het proberen maar iedere rechter zal hem terug fluiten en hij kan ook nog wettelijke rente gaan betalen over het openstaande bedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dit niet anders deden wel meerdere bazen dat, lekker goedkoop (wie zegt dat hij het niet is). Hij kan schade verhalen op de dader wanneer hij genoeg bewijs hebt en hem een onrechtmatige daad is begaan 6:162 lid 2 BW. Echter had ik als ik rechtsbijstand had of iemand anders hem meteen aanklagen dan leert hij dit bedrag wel af. Of je zegt met jouw collega's wij werken niet totdat wij salaris krijgen.
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik heb zelf geen rechten gestudeerd maar ik zou hem/haar een toerekenbare tekortkoming toerekenen 6:74 BW dacht ik. Anders zou ik eerst foto's en ander bewijs verzamelen zodat hij het niet kan ontkennen. Ik zou eerst de baas ermee confronteren en als hij niet toegeeft zal ik met de juridische telefoon bellen. Zij kunnen je verder helpen.