Wat gebeurd er als je teveel werkt, wat kan de overheid doen of wat doet de overheid dan?

Naar aanleiding van een reactie bij een andere vraag over meer werken:
http://www.goeievraag.nl/vraag/full-time-baan-40-uur.244665

De overheid zegt het volgende hierover:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/werktijden/vraag-en-antwoord/hoeveel-mag-ik-werken-volgens-de-arbeidstijdenwet.html

Niet iedere week maximale aantal uren werken
U mag niet iedere week het maximale aantal uren werken. Voor uw arbeidstijd over een langere periode geldt het volgende:

Over een periode van 4 weken mag u gemiddeld 55 uur per week werken. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover afwijkende afspraken gemaakt zijn, maar u mag nooit meer dan 60 uur per week werken.
Over een periode van 16 weken mag u gemiddeld 48 uur per week werken. Met uw werkgever maakt u afspraken over hoe u de werktijd per dag en per week invult.

===

Maar wat gebeurd er nou als je gemiddeld meer werkt? Krijg je dan een boete? Hoe controleren ze dit? Heeft iemand hier ervaring mee?

Puur hypothetisch, ik vroeg het me af naar aanleiding van de tekst op rijksoverheid.nl

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.4K

Antwoorden (2)

Wel extra in houdingen belastingen enz :) Nee geen boete , mogelijk na een waarschuwing , je werkgever . Tevens bij ziekte of Burn out is werk gever verwijt baar Dat hij jou te zwaar belast heeft . Maar een periode hard of lang werken hoeft niet ongezond te zijn , maar niet te lang , je lichaam moet optijd tot rust komen. Ik weet niet hoe het in België is maar in Nl geen boete voor werk nemer , behalve extra hoge belasting . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet dit soort wetten niet zien als "je mag niet op de stoep fietsen", of "je moet altijd een legitimatiebewijs bij je hebben". De arbeidstijdenwet is er eigenlijk niet voor mensen die werken (in dienstverband), maar meer voor voor werkgevers. Eigenlijk zou het duidelijker geweest zijn, als er iets had gestaan als: "uw werkgever mag u niet meer laten werken dan gemiddeld 55 uur per week, gedurende.........." etc. etc.

Deze wet is er ter bescherming van werknemers. Het is dan ook echt niet zo, dat als je in een restaurant werkt, en je hebt een prima verhouding met je baas, je een boete zou krijgen, als je in het toeristenseizoen, of met een verbouwing, tijdelijk meer werkt dan is toegestaan.

Ook voor b.v. een tandarts, makelaar, aannemer of accountant die zelfstandig werkt, geldt dat er geen haan naar kraait, als zo iemand eens een paar weken lang 80 uur per week werkt.

Als er problemen komen, (die wet is er niet voor niets) dan zal je werkgever een boete kunnen krijgen. En je hebt de wet achter de hand, als je als werknemer b.v. gedwongen wordt meer te werken dan is toegestaan. Daar is de wet op de arbeidstijden voor bedoeld.

De praktijk zal zijn, dat een werkgever je niet zal (kunnen) dwingen om meer te werken dan is toegestaan, maar in goed onderling overleg, zonder dwang, je best meer kan laten werken dan de toegestane werktijden. De arbeidstijdenwet komt pas in zicht, als er problemen komen tussen de werknemer en de werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke klinkt logisch. Dank