Voor en Nadelen van competentiemanagement?

Een interessant uitleg die ik vond over de nadelen van competentiemanagement was de volgende:

een nadeel van competentiemanagement is dat het niet altijd draagvlak heeft in een bedrijf, zowel op de werkvloer als op managementniveau, waardoor het niet altijd vol/goed benut wordt.

Deze discussie is spijtig genoeg al gesloten toch zou ik hier graag wat meer uitleg over hebben.

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

Competitiemanagement is een onaangenaam en verouderde methode. Het is een ongeschikt instrument zijn om vast te stellen of iemand bij een bepaalde functie past.
Overigens is het een illusie om te denken dat er een managementsmethode bestaat die gedragen wordt over de volle breedte in een bedrijf.
14 jaar geleden
Aan dat draagvlak zal dan keihard en bewust gewerkt moeten worden binnen het bedrijf!
Je moet er wel volledig geloof in hebben. Het met de billenbloot-aspect zal ook goed onder ogen moeten worden gezien.
Zie voor een 'aardige' beschrijving bijgaande site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem met competentiemanagement is dat over het algemeen de omschrijving van de competenties worden opgelegd en niet worden bepaald in samenspraak met leidinggevenden. Hierdoor ontbreekt de draagkracht en kan elke omschrijving wellicht anders worden uitgelegd en dus anders bekeken en beoordeeld. Om duidelijkheid en draagkracht te krijgen voor competentiemanagement dienen de leidinggevenden gezamelijk de omschrijvingen te maken voor de competenties. Ook al lijkt dit dan op een soort "poldermodel", achteraf is er goed mee te werken. Vergeet dan niet om nieuw personeel juist voor te lichten om draagkracht te behouden. Ook is aan te raden elk jaar een dag te gebruiken met het management om nogmaals de competenties te bekijken op waarde.
Ook zul je management moeten leren hoe om te gaan met competenties, waar men op dient te letten en hoe men werknemers hierin kan bijsturen en begeleiden.
Kortom: competentiemanagement kost veel effort, waardoor de draagkracht vaak te wensen over laat, maar eenmaal goed opgezet kan het een welkome aanvulling zijn in het beoordelen en begeleiden van managers en werknemers.