Ik heb een full-time baan van 40 uur. Ik wil hiernaast, tijdelijk, nog ander werk gaan doen van 20 tot 32 uur per week. Rekening mee houden waarmee?

In het weekend een paar uur en doordeweeks 4 tot 5 uur per dag (4 dagen).

Waar moet ik rekening mee houden bij een tweede baan? Qua belasting etc.

Maar ook is het verstandig om te doen?

Toegevoegd na 1 uur:
Bruto jaarsalaris is op dit moment ±27.000

Het extra werk komt in de Horeca CAO schaal III volgens mij is dat dan 9 euro per uur. (± 9300 per jaar)

Ik denk dat ik in naar de derde schijf ga qua loonbelasting.
- De tweede schijf: € 18.945 tot € 33.863 - 41,95%
- De derde schijf is maar 0,05% verschil trouwens - 42,00
http://www.artifex-verzekeringen.nl/art/uitleg/verklaring/betekenis.jsp?begrip=belastingschijven

Die 0,05% stijging tussen de twee schalen is niet zo heel schokkend lijkt mij. Ik lever alsnog 42% in dan maar dat doe ik nu ook al.

Ik wil dit tijdelijk gaan doen. Hooguit een half jaar. Ik wil graag iets meer te doen hebben op dit moment en het geld kan ik ook heel goed gebruiken voor een verbouwing. Daar lever ik graag, tijdelijk, wat vrije tijd voor op.

Toegevoegd na 1 uur:
Verbouwing is niet het juiste woord. Het is meer woninginrichting / opknappen. Ik heb geen hypotheek. Geen koopwoning.

Ik krijg op dit moment een beetje zorgtoeslag en verder niks van de overheid. Dus die zal dan wel helemaal nihil worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
Rekening houden met dat je overspannen kunt raken. Wanneer heb je dan ooit rust of weekend?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houd ook rekening met ongewenst advies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb velen hetzelfde zien doen en overspannen zien raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet van een kennis dat vrij veel geld naar de belasting ging, en het uiteindelijk niet eens meer zoveel uitmaakte of hij ging werken of niet, maar dit verschilt qua loonschaal, dus ik zou de belastingdienst bellen, kijken op welke loonschaal je terrecht komt, en hoeveel je dan moet afstaan, zou zonde zijn als je al die uren werkt, en meer dan de helft weggaat.
Ritsuka
12 jaar geleden
@STK87: hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'belasting' heeft behalve met de belastingdienst ook te maken met wat je qua stress aan kunt, je belastbaarheid. De vraag is op twee manieren uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies zoals ik het zeg Ritsuke :) hier op GV kan je nogal wat ongewenst / ongevraagd advies krijgen, is niet erg, maar hij moet er wel rekening mee houden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je echt noot meer vrijetijd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou er ook rekening mee, dat je heel moe wordt:)

Antwoorden (6)

Je moet rekening houden met de Arbeidstijdenwet. Die geeft een maximum aantal uren werk per week van 60 uur op, daarnaast een maximaal gemiddelde over 4 weken en een maximaal gemiddelde over 16 weken.

Een werknemer mag maximaal 12 uur per dienst werken. Per week mag maximaal
60 uur gewerkt worden.
Let op: een werknemer mag niet iedere week het maximaal aantal uren
werken. Over een langere periode bekeken, zien de werkuren er zo uit:
• per week per 4 weken: gemiddeld 55 uur per week in een periode van vier
weken lang; in een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen hierover
afwijkende afspraken gemaakt zijn. Maar een werknemer mag nooit meer dan
60 uur per week werken;
• per week per 16 weken: gemiddeld 48 uur per week in een periode van 16
weken lang.

De verantwoording voor het juist handelen volgens de ATW ligt bij werkgever en werknemer. Dus als werknemer kan je hiervoor bestraft worden.

Toegevoegd na 6 uur:
Als je dit een half jaar wil gaan doen, kom je echt in de problemen met de ATW. Want dan heb je toch een gemiddelde van 60 werkuren per week, terwijl het maximum 48 uur is (over 16 weken genomen).
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Op wat voor manier kun je hiervoor 'bestraft' worden? Want ik heb een soortgelijk geval met twee banen van 35 en 16 uur.
Afgezien van het feit dat je rekening moet houden met het feit dat je ernstig overwerkt kan raken moet je belastingtechnisch rekening houden met het volgende:

1) Zorg ervoor dat er bij de tweede baan geen rekening wordt gehouden met heffingskortingen. Je moet dus over je complete salaris belasting betalen. Zeg je bij beide banen dat er rekening moet worden gehouden met heffingskorting moet je aan het eind van het jaar flink belasting terugbetalen!

2) Houd er rekening mee dat er bij de tweede baan sowieso te weinig loonbelasting kan worden ingehouden. Bij die tweede baan berekenen ze de te betalen belasting alsof je geen andere baan hebt. Er wordt dan het laagste tarief ingehouden. Bij de inkomstenbelasting worden echter beide bedragen bij elkaar opgeteld en wordt over het totaalbedrag belasting berekend. Als je met je totale inkomen in een hogere belastingschijf (42% of 52%) terecht komt terwijl er maar 37,65% is ingehouden moet je over dat bedrag bijbetalen.

3) Houd rekening met het feit dat door een hoger inkomen je grondslag voor de toeslagen verandert. Hierdoor zou je weleens je recht op bepaalde toeslagen kunnen kwijtraken, of krijg je minder toeslag. Als je dit niet van tevoren verandert moet je ook dat aan het eind van het jaar terugbetalen.

Je ziet dat er aardig wat is om rekening mee te houden. Waarschijnlijk is het rendement van je tweede baan een stuk lager dan van je eerste baan. Denk er dus goed over na, zeker gezien de druk die het legt op je prive-leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe verandert er weinig qua belasting. Het loon kan je gewoon optellen bij je andere loon, en dit bepaalt in totaal je inkomen waarover je belasting moet betalen.
Echter houden de werkgevers voor je de loonbelasting in, als je bij beide bijvoorbeeld 15.000 verdient, dan vallen deze beiden in het laagste tarief, en zul je achteraf de extra belasting moeten betalen aangezien de 30.000 (bij elkaar opgeteld) in een andere schijf valt.

Daarnaast als je al een goed inkomen hebt, en dankzij je andere baan erbij in de hoogste schijf komt te zitten, werk je dus 20 uur, waarbij er voor 10 uur naar de belasting toe gaat, realiseer je goed, of het dus de moeite waard is om de 20 uur extra te werken!:)

Toegevoegd na 1 uur:
@ je bewerking/toevoeging.

De tweede belastingschijf is 10,80%, en geen 41,95% (weet niet hoe je daar bij komt?).

Maar dat betekent dus als je 9300 extra gaat bijverdienen, dat er circa 7000 belast wordt met het 10,80% tarief.
En de 2300 die je dan overhoudt, belast zal gaan worden met het 42% tarief.

Dus wat misschien handiger is, is dat je bijvoorbeeld 15 uur gaat werken, houdt je toch 5 uur extra vrije tijd over, en ontloop je het 42% belastingtarief.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet verstandig om 20 tot 32 uur extra te gaan werken, omdat dit vanaf 20 uur en 1 minuut ingaat tegen de arbeidstijdenwet.
* Toepassing Arbeidstijdenwet

De Arbeidstijdenwet geldt voor iedereen die voor een werkgever werkt, dus voor alle werknemers, inclusief stagiairs, uitzendkrachten en gedetacheerden. De Arbeidstijdenwet is van toepassing op alle werkzaamheden die u als werknemer verricht.

***
Als u verschillende banen heeft, worden de werktijden daarvan bij elkaar opgeteld.
***

In een aantal gevallen geldt de Arbeidstijdenwet ook voor zelfstandigen. Het gaat dan om situaties waarin ook de veiligheid van derden in het geding is, zoals in de vervoerssectoren. *

Maar er zijn ook uitzonderingen: (past hier niet, maar zie link 2).

En daarnaast:
Het is soms onverstandig omdat je subsidies (in welke vorm dan ook) kan verliezen, waardoor je er in feite netto extra niks aan overhoud.

Verder zeggen veel mensen: ja, je moet dan soms wel 50% belasting betalen. Tja, dat kan zijn, maar dan verdien je ook zoveel dat je dat moet. We hebben nogsteeds een trap-belasting-systeem, dus je betaald niet over het eerste deel ook direct 50%....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De 52% belasting wordt geheven over het belastbare inkomen, dus na aftrek van grotere aftrekposten als hypotheek eigen woning en alimentatie, dat ligt boven € 55.695.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oké maximaal 20 uur per week dus extra en geen 32.
Als je (gezien de verbouwing) een eigen huis hebt/koopt, heb je zodra het op je naam staat recht op aftrek rente van schulden eigen woning.
Als dat zich voordoet dan kom je nooit in de derde schijf van 42 %, ook omdat je maar een half jaar werkt.
27.000+4.650 minus eventuele hypotheekrente blijft ruimschoots in de 2e schijf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Owh ja! Ik heb een heel jaarsalaris genomen voor die andere baan! En niet een half jaar. Scherp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor de plus die ongetwijfeld in aantocht is.
U heeft eigenlijk al zelf antwoord gegeven op uw vraag. Zonder de extra verdiensten komt u uit in schijf 2. Met de extra inkomsten komt u (voor een deel) uit in schijf 3. De te betalen belasting in de schijven 2 en 3 is 41,95% cq 42%. Deze juiste conclusie had u zelf al getrokken. U heeft lekker wat extra inkomsten dus. Ook weet u de (geringe) consequenties tav de toeslagen (zorgtoeslag)

Enkele beantwoorders maken er overigens wat betreft de belastingpercentages wel een potje van: 37,65% moet zijn 33% = schijf 1 / jaar 2011. En schijf 2 = 41,95% ipv 10,8% (.......)
Uiteraard krijgt u wel te maken met betaling achteraf. De Horeca-werkgever zal regulier 33% - schijf 1 inhouden. Over deze verdiensten (€ 9300) moet u dus achteraf ruim € 800 bijbetalen. Als u hier van te voren rekening mee houdt, is er niets aan de hand.

En of u dat allemaal kunt volbrengen, tja - dat zal u toch echt zelf moeten beoordelen. Van de arbeidsinspectie zult u geen last hebben. U heeft immers twee banen die los staan van elkaar.
fisbel