Ik zit op het gymnasium, maar ik vind grieks en latijn best saai . Het zou helpen als ik weet wat je eraan hebt. Staat het ook beter op je cv

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Met Latijn in je kennis pakket is het makkelijker om dierenarts via een omweg te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan kun je dit soort vragen beantwoorden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/poezie-naam.24360

Toegevoegd na 4 minuten:
En je kunt Τὰ εἰς ἑαυτόν van Marcus Aurelius in het origineel lezen.
Wat kun je je nog meer wensen?

Toegevoegd na 3 uur:
En je krijgt meer inzicht in de structuur van taal. Wat een stimulans kan zijn weer een andere taal te leren: hebreeuws, arabisch, sanskriet, perzisch, aramees, sumerisch, akkadisch, Hindi, Urdu, tibetaans, chinees, japans, samojeeds, wolowdisch, ostjaaks, sami, gaelic, gotisch, fries....whatever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Latijn komt later van pas als je een Romaanse taal wilt leren (Spaans, Italiaans) en je begrijpt een groot deel van de medische terminologie (handig als jij of een van je naasten onverhoopt in de medische molen terecht komt). Dat heb ik zo ervaren tenminste. Grieks heeft m.i. minder praktisch nut, maar al die verhalen van de Griekse mythologie zijn heel interessant en konden me vroeger wel boeien. En ... het staat inderdaad goed op je CV als je kan zeggen dat je het Gymnasium met goed gevolg hebt afgerond. Als ik jou was zou ik dus doorzetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij was grieks van meer praktisch nut dan latijns.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja? Vertel ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege studie theologie, nieuwe testament, papyri, kerkvaders, gnostici etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, daar had ik niet bij stilgestaan, omdat ik niet die richting ben ingeslagen. Het is bij mij trouwens zó lang geleden dat ik er weinig of niks meer van weet. Zit ergens héél ver weg in m'n systeem.
Het gaat niet om Grieks en Latijn "an sich", het gaat erom dat je het Gymnasium met goed gevolg hebt afgesloten. Daarmee laat je zien dat je heel wat in je mars hebt. Je laat ook zien dat je veelzijdig bent en dat je doorzettingsvermogen hebt.

Het praktisch nut van oud-Grieks is beperkt. Latijn heeft wel een alledaags nut. Je kunt veel makkelijker terecht in Spanje, Italië en veel andere landen waar een Romaanse taal wordt gesproken. Zelfs al leer je de taal zelf niet, je kunt veel meer woorden begrijpen. Als je besluit de taal zelf te leren, gaat dat duidelijk makkelijker als je al Latijn hebt gehad.

Ook bij medische termen is Latijn van nut. Zelfs bij het lezen van ingrediënten van natuurgeneesmiddelen, waar vaak de Latijnse naam van een plant of kruid wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het brengt sowieso je talenkennis op een veel hoger niveau. Ook je Nederlands. Uiteindelijk zal het je heel goed helpen als je zoekt naar betekenissen van woorden, begrip van taal. Op alle levels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jullie tegewoordig ook nog wat van de griekse en romeinse cultuur leren, dan is dat iets, wat je je hele leven een voorsprong geeft. Koester het, jongeman.
Lees er desnoods wat omheen. Vtaag je letraar wat je het beste erbij kunt lezen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hetzelfde met meisjes of jongen.
Aan het begin ook vreselijk saai (afgezien dan van dat ene). Ook daar wordt het later allemaan leuker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit een paar jaar Grieks en Latijn gehad. Tot 5 VWO toen heb ik ze laten vallen.
Nooit spijt van gehad. Met de kennis die ik ervan heb heb ik nooit iets kunnen doen. Ik vind het wel leuk om
kennis te hebben van de Griekse en Romeinse mythologie en de bekendere schrijvers. Die lees ik tegenwoordig in vertaling, het liefst Engels of van Gerrit Komrij e.d.