Jouw vraag over het startsalaris van een beginnend jurist is niet eenduidig te beantwoorden. Het hangt er van af of je start bij de overheid of het bedrijfsleven en of je een specialistische of generalistische juridische functie ambieert. Bij de overheid kon je (in 2009) starten in schaal 9 met circa 2.215 euro en doorgroeien naar schaal 11/12 (maximum 4.573 euro).

De richtlijnen van de Orde van Advocaten voor fulltime beginnende advocaten zijn voor het eerste jaar 2.050 euro bruto per maand (salarissen 2009 - zonder vakantietoeslag, bonussen en onkostenvergoedingen), 2.336 euro voor het tweede jaar en 2.595 euro voor jaar drie.
Pieter2011