Welke stappen moet ik ondernemen om een eigen kinderdagverblijf te beginnen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Ik heb de opleiding s.a.w. gedaan( dit staat gelijk aan spw4/5). Hiervoor heb ik mijn diploma gehaald. In deze opleiding zaten ook vakken met betrekking tot management.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zie link. mijn zusje doet het op deze manier en bevalt haar perfect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier een mooi citaat, waarvan ik uiteraard niet weet in hoeverre het van toepassing op je is:

"Daarnaast denk ik dat je eerst even héél goed na moet denken waarom je een kinderdagverblijf op zou willen starten. Als je beide geen ervaring hebt in de kinderopvang, niets weet van personeelszaken (dat maak ik op uit het feit dat je niet weet hoeveel personeelsleden je aan moet nemen, neem me vooral niet kwalijk als ik dit verkeerd begrepen heb), denk ik dat je op dit moment nog niet de juiste kennis in huis hebt.

Wat is je visie op kinderopvang? Baseer daar een pedagogisch beleidsplan op, schrijf aan de hand daarvan een ondernemingsplan en bedenk dan nog eens of je het daadwerkelijk wilt gaan doen of niet.
Als eigenaar/directeur van een kinderopvang moet je minstens op HBO-niveau functioneren, en dan denk ik aan een gerichte HBO-pleiding, met alleen management kom je er niet. Waarom niet? Omdat je ook pedagogische vraagstukken voor je neus krijgt, omdat je je pedagogisch medewerkers (op MBO-niveau) moet kunnen begeleiden in hun werk, etc etc. Ook met ouders moet je soms gesprekken voeren die je zonder goede achtergrond (ervaring + opleiding) niet voor elkaar krijgt. Denk eens aan kinderen die een (dreigende) ontwikkelingsstoornis hebben bijvoorbeeld... Dan zul je een kindvolgsysteem moeten hebben, deze toe moeten kunnen passen, een actieplan moeten kunnen schrijven, etc etc.

Kinderopvang is niet alleen 'een beetje oppassen', er komt veel meer bij kijken. En als ik jou vragen zo lees, denk ik dat het verstandiger is om eerst een opleiding te gaan volgen (MBO-SPW), vervolgens werkervaring op te doen binnen de diverse vormen van kinderopvang en denk dan nog eens heel goed na.
(...)
Tot slot; rijk word je er niet van. Als ik na twee jaar eens bereken wat ik per netto uur overhoud, had ik beter als werkneemster kunnen blijven werken."