Mag je door je werkgever zomaar naar een andere vestiging overgeplaatst worden?

Vanwege sluiting door de economische crisis, ben ik overgeplaatst naar een andere vestiging, wat dagelijks 170 km reizen betekent voor mij. Mag dit zomaar?

14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Je hebt een contract met je werkgever en als het noodzakelijk is voor de uitvoering van je werk dat je naar een andere locatie moet, dan mag je werkgever je overplaatsen. Je kunt echter altijd je eigen afdeling P&O vragen wat je rechten zijn (wat staat er in de CAO en in je contract?) en daarnaast kun je ook bij een vakbond informatie inwinnen.

Het lijkt me handig de dialoog aan te gaan, als de 170 kilometer voor jou niet goed te doen zijn. Misschien kan je met je werkgever tot een alternatief komen, of kunnen jullie er samen voor zorgen dat je reistijd wordt verkort. Doordat je bijvoorbeeld één of meer dagen thuis gaat werken, of in de buurt van de locatie een overnachtingsadres krijgt. Of doordat je werktijden iets worden aangepast, zodat je toch op tijd thuis kunt zijn.

Het lijkt me inderdaad een vervelende situatie. Veel succes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik kwam zojuist het stuk "De juridische positie van werknemers bij een bedrijfsverhuizing" tegen. Daarin staat het volgende: "Al met al moet geconcludeerd worden dat een werknemer zonder aantoonbare lichamelijke gebreken een reistijd van vijf uren per dag zou moeten accepteren. Dit geldt zeker als de werkgever compensatieregelingen [heeft voorgesteld], zoals verhuiskostenvergoeding, reiskostenvergoeding, afbouwregeling waarbij reistijd als werktijd wordt beschouwd, vier dagen in plaats van vijf of gedeeltelijk thuis werken, en actief heeft gezocht naar een passende functie voor de werknemer op de oude werkplek."

In het stuk wel veel informatie over vergoedingen die je redelijkerwijs kunt vragen en ook regelingen die je met je werkgever overeen kunt proberen te komen. Wellicht heb je er wat aan. Zie: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2122
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik neem aan dat dit binnen de OR is besproken. Indien een (zeer) redelijke vergoeding hier tegenover staat, is het in deze tijd alleszins acceptabel lijkt me. Je behoudt je baan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag... Ik kan me niet indenken dat ze jou gezegd hebben dat dat wellicht aan de orde is en dat ze vervolgens dat wettelijk niet mogen doen... Helaas mar waar, daar kom je niet onderuit... Take it or Leave it... Zo is het nu eenmaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kort door de bocht idee slaat denk ik op de niet prettige situatie. Dat is waar, die is er. Toch klopt het antwoord wel. Verwar niet de boodschap met de boodschapper....
Mijn partner moest vorige maand verhuizen naar een werkplek 100 km verderop.
Balen, maar hij behield wel zijn baan en uiteindelijk was dat het belangrijkste argument.
Het bedrijf mag dit van je vragen, als daar een acceptabele reden voor is.
Mocht je het niet willen of kunnen doen, dan zou je dus een andere baan moeten zoeken.
Maar 170 km is wel een eind rijden, dus ik snap dat het even moeilijk is.
Succes met de reis, neem lekker veel muziek mee, of een luisterboek en maak er het beste van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel hoor dat mag.

Jij hebt de vrijheid om een andere baan te zoeken en elders je capaciteiten in te zetten.
Gelukkig. Je bent geen slaafje van hem.

En hij heeft de vrijheid zijn eigen bedrijf te vestigen waar hij wil. Gelukkig. Hij is geen slaafje van je.

We leven in een vrij land:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk wat er contractueel is afgesproken. Staat je taak alleen maar omschreven, dan kan je werkgever je vragen die elders uit te oefenen. Staat het bestaande werkadres erbij, dan kan hij je niet verplichten.

Maar.....wat zijn je alternatieven? Als je mee verhuisd, heb je wel een goede betaalde baan. Mocht je toch liever dichter bij huis werken, dan kan je vanuit je huidige baan toch rustig verder zoeken.

Mocht je absoluut niet mee willen gaan, dan zal je werkgever je wellicht een voorstel doen. Veelal zal dat vooraf zijn overlegd met de OR (mits het een groter bedrijf is) Het is afhankelijk hoe lang je voor het bedrijf hebt gewerkt, hoeveel maanden inkomen je mee krijgt. Vanuit daar zal dan ook een sollicitatietraject starten. Jobhunters die proberen een baan voor je te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de originele vestiging gesloten is, welke alternatieven zijn er dan?

Een andere vestiging, of solliciteren. Je werkgever geeft je de optie om te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag,
Men geeft je de keuze aannemen of opstappen.
Dus in deze tijden kies je voor je baan.