Wat zijn de taken van een beginnend accountant?

Ik doe economie en bedrijfseconomie en zit in het derde jaar(WO) Ik wil accountant worden maar ik zal bijv nu niet meer weten wat ik 2 jaar geleden geleerd heb bij accountancy(wel hoofdlijnen maar exacte toepassing niet). Dus mijn vraag is waarmee begint een beginnend accountant(is dit al erg complex in het begin?).

12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als "Hoog gewaardeerd econoom" weet je dat toch zelf wel?
Drepolli
12 jaar geleden
Soms krijg ik weleens bedankbrieven en vragen ze specifiek mij om advies :)

Het beste antwoord

De beginnend accountant voert onder aansturing van ervaren (assistent-)accountants een breed pakket van werkzaamheden uit op het gebied van accountancyen belastingen binnen de MKB sector. Hierbij moet gedacht worden aan het uitwerken van administraties, het controleren en uitwerken van kolommenbalansen en het opstellen van jaarrekeningen en publicatiecijfers. Tevens behoort het verzorgen van aangiften inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting tot de taken.
Deze gevarieerde werkzaamheden worden verricht in een klein team. De assistent-accountant verricht zijn werkzaamheden zowel op kantoor als bij de klant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de accountants ondersteunen met eenvoudig administratief werk.
Van mijn collega hoorde ik dat accountancy vrij saai is, studeer nog een of twee jaar extra en word controller, dat is een stuk afwisselender en betaalt bovendien beter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Ik wil registeraccount worden sinds dat nog meer verdiend maar je moet daarvoor als gewone accountant beginnen. Later wil ik nog CEO worden(eigen bedrijf of een groot ander bedrijf), misschien wat groot denkend, maar ik leg de lat liever op 17 meter en spring hier een meter onder dan de lat op 12 meter leggen en 1 meter erover heen springen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De titel is registeraccountant, dus "ant"er achter.
De beantwoording van de vraag hangt af over de soort accountant die je bedoelt.
De controlerend accountant, die zekerheid verschaft over financiële informatie, zoals bijv. een jaarrekening, of meer een accountant die zich bezig houdt met administratieve dienstverlening en advisering, zoals bijv. de opstelling van de jaarrekening.
Dus RA of AA?
De registeraccountant (RA) is universitair opgeleid en werkt in opdracht van grote, middelgrote en kleine organisaties. Daarnaast werkt de registeraccountant als interne accountant in dienst van een (grote) onderneming of als overheidsaccountant. Registeraccountants zijn aangesloten bij het Koninklijk NIVRA.

De accountant - administratieconsulent (AA) werkt voor middelgrote en kleine organisaties, is op HBO-niveau opgeleid en is aangesloten bij de Nederlandse Orde van Accountants-Administatieconsulenten (NOvAA).

Toegevoegd na 2 minuten:
Samenvattend, grofweg en zwart-wit: wat de beginnende assistent accountant doet: Het controleren van delen van de administratie of het opstellen van daaruit voortvloeiende verantwoordingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie iemands antwoord afkeurt maar niet weet waarom, is een “anonieme minnaar”. Hij steekt zijn nek niet uit, komt niet voor zijn mening uit en blijft anoniem.
Zo iemand stelt zijn mening niet ter discussie, kan waarschijnlijk niet met kritiek omgaan en handelt tegen de beginselen van Goeie Vraag, omdat hij/zij zijn/haar kennis niet deelt.
Het doel van GV is kennis vermeerderen en de spreiding van kennis te vergroten.
Drepolli
12 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord maar ik wil register accountant worden en voornamelijk dan met grote bedrijven werken sinds ik de culturen binnen grote bedrijven mij meer bevalt.