Hoe kom ik, als 38 jarige, aan een baan in een andere branche als dat ik nu zit?

Ik werk al zo'n 16 jaar in de tuincentrum branche maar wil daar eigenlijk heel graag uit. Hoe kan ik dit het beste doen aangezien ik mijn leeftijd niet echt mee heb en mijn verplichtingen, als alleenstaande ouder.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

In elk geval eerst wat anders zoeken tijdens deze baan. Geen ontslag nemen totdat je iets anders gevonden hebt. Uitzendbureau is een goede stap om iets anders te vinden, geef wel aan dat je via het bureau elders in vaste dienst wil komen.

Let er wel op dat je vast contract dan even kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je inschrijven bij uitzendbureaus, zo kun je verschillende banen uit proberen en ga naar een beroepskeuze bureau, daar kunnen ze testen welk beroep het beste bij je zou passen. Heel veel succes ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb ook nog een site gevonden.

http://www.123test.nl/carriere/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie opleiding, krijg je betaald terwijl je naar school gaat. Ook houden ze rekening met je vorige salaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
tegenwoordig wordt er geen rekening meer gehouden met het vorige salaris. op dit moment zijn er wel weer heel veel vacatures. dus als je dit wilt, dan is nu de tijd, om te solliciteren.
Proberen om vrijwilligerswerk o.i.d. In je nieuwe branche te doen zodat je ervaring kunt opdoen. Dit telt altijd mee bij sollicitatieprocedures. Plus dit is een goede mogelijkheid om te bepalen of het wel echt "jouw ding" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan beroepentesten om te kijken wat je echt leuk vindt. Daarna zou je in de geschikte branche kunnen bekijken of je bijscholing nodig hebt. Dit kun je nu al doen. Als je dan ooit gaat solliciteren, heb je alvast de geschikte papieren en wordt het makkelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees alles over de branche waar je in wil, zowel de positieve als negatieve dingen, maar vooral over wat het werk inhoud en de samenstellingen van de eventuele produkten, doe ook een sollicitatiecursus, dit kan eventueel ook via internet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je leeftijd is niet het probleem. 38 is nog jong genoeg om een andere baan te vinden. Je zou kunnen overwegen eens naar een banenbeurs te gaan en te kijken welke banen er zijn. Ik weet bijvoorbeeld dat er bus ondernemingen zijn die chauffeurs zoeken en je die opleiding gratis aanbieden. Dus vooral zoeken en de kranten en de banenmarkten bezoeken.
12 jaar geleden
Het is nooit te laat! Mensen veranderen in de loop van hun leven, ontdekken soms dat iets anders veel beter bij hun past.
Ga allereerst nadenken over wat je wilt, welke branche je aanspreekt. Iets in de techniek, of binnen de zorg, of iets creatiefs, of wat dan ook. Als je dat een beetje in beeld hebt kun je je oriënteren op opleidingen. Misschien een cursus, of een deeltijdopleiding náást je werk. Ondertussen vacatures in de gaten houden, zodat je een goed beeld krijgt van wat je eigenlijk wilt. En dan solliciteren, tot je ergens aangenomen wordt en je huidige werk kunt opzeggen.
Geweldig dat je dit overweegt. Er zijn zoveel mensen die zeggen "als ik het over mocht doen dan had ik iets anders gedaan". Dit is veel beter: ga ervoor, je bent nog hartstikke jong en wie weet wat voor prachtige ontwikkelingen je nog mee gaat maken!
Succes :-)