Wat zeggen politieagenten in NL als ze iemand bezoeken/zichzelf voorstellen/'huisinbraak' doen? Zie uitleg.

In NYC zeggen ze dan: 'NYDP, open your door!' of 'Detective ..., NYDP.'

Ik neem dat wij dat hier ook hebben? Hoe luidt die 'voorstelling'? Gewoon: 'Politie.' ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Bij een normaal bezoek, bv op uitnodiging of iemand heeft de politie gebeld nav een inbraak, dan wordt er niets meer gezegd dan goedemiddag/avond, u had gebeld?

Echter bij de zogenaamde snelle instap, zoals dat genoemd wordt: Wordt er meerdere malen "Politie! Politie!" geroepen.

De snelle instap heb je in 2 fases, eerst aanbellen en roepen "politie, opendoen" en als hij/zij daar niet op reageert gaat de deur eruit. En dan nog bij het binnengaan meerdere malen "politie!" roepen.

Waarbij aanbellen geen optie is (ivm vuurwapengevaarlijk of kans dat bv de drugs door de plee gaat) is deur eruit en bij binnenkomst ook meerdere malen "Politie!" roepen.

Er wordt nooit geroepen "Arrestatieteam!"of "Koninklijke Marechaussee" of "Hier hoofdagent Flipsen" maar altijd "Politie!"

Waarom? Om te voorkomen dat het voor de bewoner overduidelijk moet zijn dat het politie betreft. Er is in de begin jaren 90 een lid van het arrestatieteam neergeschoten door de bewoner. Deze beriep zich op het feit dat hij niet door had dat het politie was en dat hij dacht dat hij vermoord zou worden (hij verkeerde in niet zo goede kringen)

Om dit en andere "smoesjes" te voorkomen, altijd alleen zo duidelijk mogelijk en meerdere malen: Politie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luid en duidelijk!

Andere antwoorden (3)

Vaak na een aantal harde kloppen: Openmaken! Politie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het toevallig laatst op tv gezien.

De agent klopt aan bij het van een ontdekte hennep kwekerij. Ze bellen aan en de bewoner doet open, de agent zegt. "Goedemorgen, politie Brabant-Noord, dus, wilt u ons vertellen waar u de hennepkwekerij heeft ?"
Het is 6 uur 's ochtends dus die vent staat in z'n badjas...eeeehhh..ja..... en toen was het gebeurd.
Maar ik heb ook een inval gezien in een ander pand (live) en toen was het; kloppen "politie!" open doen!" en bij "doen" lag de deur er al half uit.... Lijkt dus dat ze het per locatie aanpakken, wat ik eigenlijk wel een prettige gedachte vind.

Ben wel benieuwd naar meer antwoorden op deze.

Groetjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Politie doe open! dat is vaak ik vaak op tv zie. alleen Politie is ook gebruikelijk.