Mag een werkgever na 4 jaar zeggen dat je voortaan een uur in eigen tijd moet werken?

Na 4 jaar worden we niet meer betaald voor werk voor openingtijd en werk na sluitingstijd, dit scheelt ons een uur betaald werk per dag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Je werkt blijkbaar in een winkel, en werd tot nu toe betaald voor het voorbereiden op opening en het opruimen en kas opmaken etc. na sluiting? Gefeliciteerd, jouw werkgever is de uitzondering. De meeste winkels zien dit als eigen tijd.

Als je er al vier jaar werkt, heb je als het goed is een contract voor onbepaalde tijd. Kijk wat er over deze tijd staat in je contract, en wat er over staat in de CAO. Wat in je contract staat is niet rechtsgeldig als het slechter voor jou is dan in de CAO, en wel als het beter voor jou is dan in de CAO.

Met andere woorden:

Staat in je contract dat deze tijd niet wordt betaald, en in je CAO dat deze tijd wel wordt betaald? Dan is je werkgever verplicht de tijd wel te betalen, hij kan hoog en laag springen, maar dan moet het gewoon.

Staat in je contract dat deze tijd wel wordt betaald, maar staat in de CAO dat de tijd niet betaald hoeft te worden? Dan is het iets ingewikkelder. Wat in het contract staat, is rechtsgeldig (dus wel betalen) maar voorwaarden kunnen opnieuw onderhandeld worden. Daarbij kan in slechte tijden een offer van de werknemer gevraagd worden.

In theorie kun jij dat weigeren, maar hoe ver wil je dat laten gaan? Ben je bereid je baan daarvoor op het spel te zetten? Ongetwijfeld heeft je werkgever de positie "dit is nodig om ontslagen te voorkomen". In deze tijd zit degene die zijn hakken in het zand zet al snel op de schopstoel.

Wat denk ik kansrijker is, is om (samen met je collega's indien mogelijk) een compromis voor te stellen. Iedere dag een heel uur onbetaald werken is wel erg veel. Is al die tijd nodig? Komen de klanten bijvoorbeeld direct de eerste minuut na opening massaal naar binnen? Zo niet, dan kun je misschien een kwartier in plaats van een half uur voor opening aanwezig zijn, en sommige van de voorbereidende werkzaamheden (stofzuigen, een nieuwe aanbiedingstafel opmaken) na opening uitvoeren. En als je eerder mag beginnen met opruimen, als alleen die allerlaatste klant binnen is, heb je misschien maar een kwartier nodig om af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik kan hier geen enkel antwoord opgeven op juridisch gebied. Maar dit lijkt me toch niet kunnen. Het werk voor en na sluitingstijd (voor wat voor werk je dan ook doet) behoort toch bij je functie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij niet, in de arbeidsovereenkomst staat het aantal uren en de vergoeding hiervoor. Dit is een eenzijdige aanpassing van de overeenkomst.
Ik zou hierover informatie inwinnen bij het CWI/Vakbond/Rechtswinkel/Jurist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de slaventijd is voorbij.
Je hoeft niet te werken als daar niets tegenover staat.
14 jaar geleden
Je werkt gewoon de uren die in je contract staan.
Alles wat daar buiten valt is overwerk en dient ook zo uitbetaald te worden.
Ik heb wel bv een dienstoverdracht en dien daarvoor 10 min. voor werktijd aanwezig te zijn. Vaak ben ik uit eigen beweging iets eerder maar dit is gewoon uit vrije wil.
Kijk in je cao daar staat je antwoord in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een werkgever het zeker mag proberen meer waarde uit zijn werknemers te halen in deze economisch barre tijden. Het ligt natuurlijk aan het soort werk of het juridisch wel of niet mag. In veel banen is overwerk een onderdeel van de salariëring. Je moet zelf kunnen inschatten of je wilt gehoor geven aan zo'n oproep.