Waarom worden mensen verplicht over-enthousiast te doen op hun werk? Dit resulteert mijns inziens in 'blij acteren als de baas langs komt'.

Nee ik bedoel niet dat ik een hekel aan mijn werk heb. Verre van dat. Maar ik heb wel een hekel aan geacteerd en overdreven enthousiast doen. Sóms heb je wat tegenslag, misschien niet eens werk gerelateerd, maar van recruiters, personeelszaken en het management moet iedereen altijd blij doen. Met als gevolg dat je alleen maar sacherijnig thuis komt. Een werknemer heeft niet de plicht doorlopend vrolijk te doen! Altíjd geforceerd blij móeten doen is de ergste vorm van marteling! Ik zie dat steeds meer in bedrijven! Dat iedereen altijd verplicht vrolijk!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op die manier laten alle leidinggevende zien dat alles op hun afdeling(en) goed werkt en iedereen het naar zijn of haar zin heeft op de afdeling en in het bedrijf. Er staan bij veel bedrijven sancties tegenover als je je niet aan de ongeschreven regels houdt. Het zijn natuurlijk geen sancties die vastgelegd zijn maar van die kleine steekjes onderwater die alleen voor jou of degene die het nodig heeft volgens de manager voelbaar zijn.

Natuurlijk is dit niet zo bij alle bedrijven. Vooral bedrijven waarin managers in de 90-er jaren hun opleiding hebben gevolgd, werken via deze strategie. En anderen nemen dat over.
Ondertussen zijn veel managers en andere leidinggevenden teruggekomen op deze mentaliteit.
En kunnen de werknemers weer gewoon zichzelf zijn.
Maar het komt bij veel bedrijven nog voor, langzaamaan is er een andere tendens te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt misschien aan het bedrijf waar je werkt. Als ik een k-dag heb kan ik dat gewoon zeggen en ik ben dan niet verplicht om dan schijnheilig vrolijk te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het ook niet. Wat mij betreft mochten de mensen hier wel eens wat vaker doen alsof ze blij zijn. Dan kunnen ze een beetje blijheid oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan doe je ff voor de lol een dagje zo'n cape over die sommige moslimvrouwen om hebben (kom, hoe heet zo'n ding ook al weer...). Kunnen ze niet zien of je nu blij of niet-blij kijkt.

Toegevoegd na 3 dagen:
Een burka, bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hoeven helemaal niet over enthousiast te doen. Het is wellicht jouw beeld geworden omdat sommige collega's van je zo reageren. Meestal is dit een vorm van angst. Jouw collega's zijn bang om hun baan kwijt te raken en daarom gaan ze zich over enthousiast gedragen als de baas in de buurt is.

Op de langere termijn werkt dit altijd tegen je. Je vindt blijkbaar je werk niet uit zichzelf leuk genoeg en dat gaat tegenzitten. Bazen hebben dit gedrag trouwens maar al te vaak door. Ze vinden het zelf vaak ook vervelend.

Ik herinner me nog een interview met Kleisterlee (CEO van Philips), waarin hij aangaf dat hij als gewoon mens of medewerker wil worden gezien. Natuurlijk kan dat niet, en dat bleek ook wel als hij spreekrondjes deed met een aantal gewone medewerkers. Die medewerkers waren zo enthousiast, maar vaak ook angstig tegelijk. Een duidelijk bewijs dat de positie van de baas vaak een bepaald gedrag van de medewerker bewerkstelligt.

Advies: doe daar niet aan mee en blijf jezelf, hoe moeilijk dat soms ook is. Daar bereik je uiteindelijk veel meer mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, je komt toch op je werk om te werken en niet om vrolijk te doen. maar vrolijke mensen zorgen mischien wel weer voor een betere werksfeer, wat ook ten goede komt van de omzet. weet je wat ik het ergste vind? al die slijmballen die bij de baas gaan slijmen, alsof ze daar hogerop van kunnen komen (blehh).