Wanneer nemen ze bij de politie eerder iemand aan. Als je havo hebt gedaan of als je een MBO opleiding Orde en Veiligheid (HTV) hebt gedaan?

Daarvoor mavo.
En zit er verschil tussen doorgroei mogelijkheden?

12 jaar geleden

Antwoorden (2)

De tweede opleiding ligt meer in de richting van de politie. Maar het is beter voor je doorstroom later als je een hoger niveau hebt (havo). Ik zou voor de havo gaan dan heb je later veel meer opties. Let wel de havo is geen eindstation, daarna moet je dan nog een HBO doen (dat is leuk!).

Maar nog beter advies is om gewoon te bellen met het hoofdksntoor van de politie in je woonplaats en te vragen naar een P&O-adviseur en daar je vraag aan stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt geen verschil. Voorwaarde is trouwens wel dat de MBO opleiding minimaal een niveau 3 opleiding is.

Zodra je voldoet aan de minimale opleidingseisen en je met goed gevolg door het introductiegesprek komt, zal je naar het keuringscentrum gestuurd worden voor geschiktheidstests. Het korps kijkt dan naar de uitslag van deze tests en eigenlijk niet meer zo zeer naar je vooropleiding.

Wat je dus het best kan doen is een opleiding kiezen die jou het meest aanspreekt. Ook omdat er natuurlijk altijd een kans is dat je niet bij de politie wordt aangenomen, en dus verder zult moeten met je reeds voltooide opleiding.
AlphaLimaSierra